کمیک بوک چیست؟ | معرفی بهترین کمیک بوک های ایران و جهان

کتاب کمیک چیست؟ در این مقاله به معرفی مفهوم کمیک بوک، بهترین کمیک بوک های دنیا و میزان فروش و درآمدزایی آن در جهان می‌پردازیم. پس زنگ تفریح را تا آخر همراهی کنید.

کمیک بوک که با عناوین مجله کمیک و یا تنها واژه کمیک هم شناخته می‌شود، به کتاب‌هایی دلالت پیدا می‌کند که شامل نقاشی‌هایی با داستانی پیوسته است. اگرچه گفته می‌شود که خواستگاه کتاب کمیک در قرن هجدهم در ژاپن بوده است، اما اولین بار این مفهوم در سال‌های 1930 در آمریکا و انگلیس به شهرت رسید. اولین کمیک بوک مدرن با نام Famous Funnies در آمریکا منتشر شد و چاپ آن از سال 1933 تا 1955 ادامه داشت.

کمیک بوک چیست؟

کتاب کمیک چیست؟ همانطور که در مقدمه گفته شد کمیک بوک به کتاب‌هایی گفته می‌شود که داستان‌هایی را به صورت مصور بیان می‌کنند و هر بخش از داستان در قالبی مجزا اما در کنار هم قرار دارند. طراحی‌های کتاب کمیک غالبا شامل جملات و دیالوگ‌هایی می‌شوند که داخل ابرهای مخصوص دیالوگ نوشته می‌شوند.

بهترین کمیک بوک های دنیا

این رمان های مصور در ابتدا با مفاهیم طنز نوشته می‌شدند و دلیل انتخاب نام کمیک هم همین بوده است، اما این کتاب‌ها به همین سبک محدود نشدند و حالا در ژانر‌های مختلف و برای سنین متفاوت نوشته می‌شوند. با وجود اینکه اولین‌بار کمیک‌بوک Famous Funnies در آمریکا به شهرت رسید، اما جالب است بدانید که بزرگترین مارکت کتاب کمیک جهان با ارزش 6 الی 7 میلیارد دلار در ژاپن قرار دارد. کمیک بوک در ژاپن بیشتر با نام مانگا (Manga) شناخته می‌شود و اشاره به دو مفهوم کمیک و طراحی کارتونی دارد. هر شخص ژاپنی به طور میانگین 15 مجله کمیک دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین موس های گیمینگ 2021 | حرفه ای تر بازی کنید

بهترین کمیک بوک های جهان

ارزش کمیک‌بوک در آمریکا و کانادا 1.09 میلیارد دلار است و بزرگترین ناشران مانگا و کتاب کمیک VIZ Media LLC، کمیک DC و کمیک بوک مارول (Marvel) هستند. کشور دیگری که مارکت بزرگی از کمیک بوک را در دست دارد فرانسه است. کمیک‌های فرانسوی-بلژیکی و کمیک‌های ژاپنی هر کدام 40 درصد از مارکت کمیک و مانگا و آمریکا 10 درصد آن را در دست دارد.

ساختار کتاب کمیک

کمیک‌بوک‌ها بسیار متکی بر ساختار و ظاهرشان هستند. نویسندگان کمیک بخش اعظمی از توجهشان را بر قالب صفحه، اندازه، جهت و موقعیت قاب تصاویر می‌گذارند. این ویژگی‌های منحصر به کتاب کمیک از ملزومات رساندن پیام و هدف در داستان است. از عناصر کلیدی کمیک بوک می‌توان به قاب‌بندی، ابرهای دیالوگ، متن و شخصیت‌ها اشاره کرد. همچنین برای ساخت یک روایت مصور نیاز به نوشتن، طراحی کردن و رنگ‌آمیزی است.

بیشتر بخوانید: بهترین گجت های گیمینگ 2021 | حرفه ای بازی کنید

کتاب کمیک

 

بهترین کمیک بوک های جهان

در این بخش به معرفی بهترین کتاب های کمیک جهان در دسته بندی‌های مانگا (کمیک ژاپنی)، کمیک بوک مارول و کمیک بوک کره ای می‌پردازیم.

مانگا (کمیک ژاپنی)

در ادامه این بخش با معرفی 5 تا از معروف‌ترین و پرفروش‌ترین کمیک بوک های ژاپن با ما همراه باشید.

 

کتاب کمیک One Piece

بهترین کمیک های تاریخ

One Piece نوشته نویسنده ژاپنی ایچیرو اودا (Eiichiro Oda) است. این کتاب کمیک در حال حاضر با فروش بیش از 470 میلیون نسخه در 43 کشور پرفروش‌ترین کمیک بوک تاریخ است. ایچیرو اودا نوشتن کتاب کمیک One Piece را از سال 1997 آغاز کرد و گفته می‌شود در سال 2020 این کمیک بوک سریالی در حال اتمام است.

داستان کمیک بوک وان پیس درباره پسری است با نام مانکی دی لوفی که به دنبال گنجی به نام One Piece است تا بتواند پادشاه بعدی دزدان دریایی باشد. جالب است بدانید که درآمد حاصل از کتاب کمیک وان پیس با در نظر گرفتن فروش کتاب، انیمه، فیلم و بازی ‌هایی که از روی آن ساخته شد به 21 میلیارد دلار می‌رسد.

داستان مصور Dragon Ball

بهترین کتاب های کمیک جهان

کتاب کمیک Dragon Ball نوشته آکیرا توریاما (Akira Toriyama) نویسنده 65 ساله ژاپنی است. کمیک بوک Dragon Ball در لیست پرفروش‌ترین کمیک‌های سریالی در رتبه دوم قرار دارد. از این کمیک‌بوک تاکنون 160 میلیون نسخه در ژاپن و حدود 300 میلیون نسخه در دنیا به فروش رسیده است. نوشتن و انتشار کتاب کمیک Dragon Ball از سال 1984 آغاز شد و تا 1995 ادامه یافت.

بیشتر بخوانید: بهترین بازی های PS5 در سال 2021 | بازی هایی که نباید از دست داد

داستان این کتاب ابتدا تم کمدی داشت، اما بعد به اکشن تغییر یافت. ماجرای کمیک بوک دراگون بال در رابطه با پسری به نام Son Goku و ماجراجویی‌های او از کودکی تا بزرگسالی است. او به آموزش هنرهای رزمی می‌پردازد و دنیا را در جست‌وجوی Dragon Ball می‌گردد.

کتاب کمیک Golgo 13

بهترین کتاب های کمیک دنیا

Golgo 13 نوشته تاکائو سایتو (Takao Saito) نویسنده ژاپنی است. انتشار کمیک Golgo 13 از سال 1968 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. این کمیک بوک در رتبه سوم لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های کمیک با فروش 280 میلیون نسخه قرار دارد. از کمیک Golgo 13 تاکنون دو فیلم، یک فیلم انیمه، یک انیمیشن، یک انیمه سریالی و شش بازی ساخته شده است. داستان این کمیک بوک راجع به یک قاتل حرفه‌ای به نام دوک است که هیچ‌کس از سن و محل تولد او خبر ندارد.

کمیک بوک Naruto

بهترین کتاب های کمیک تاریخ

داستان مصور ناروتو نوشته ماساشی کیشیموتو (Masashi Kishimoto) نویسنده ژاپنی است. انتشار این کتاب کمیک از سال 1999 آغاز شد و تا سال 2014 ادامه یافت. از کمیک ناروتو 250 میلیون نسخه در جهان به فروش رفته است و از داستان این کمیک، انیمه سریالی، یازده فیلم، دوازده انیمیشن و ویدئو گیم ساخته شده است. ماجرای این کمیک بوک راجع به پسری نینجا با نام ناروتو اوزوماکی است که در تلاش است رهبری دهکده خود را به دست بگیرد. داستان ناروتو در دو بازه زمانی روایت می‌شود: دوران پیش از نوجوانی ناروتو و پس از آن.

کمیک Case Closed

خرید کمیک بوک

کمیک Case Closed که با نام Detective Conan (کارآگاه کونان) هم شناخته می‌شود نوشته نویسنده ژاپنی گوشو آیاما (Gosho Aoyama) است. انتشار کتاب کمیک Case Closed از سال 1994 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. از رمان مصور کارآگاه کونان 230 میلیون نسخه در 25 کشور به فروش رفته، اما انیمه ساخته شده از این کمیک در 40 کشور پخش شده است. داستان کتاب کمیک Case Closed درباره کارآگاهی دبیرستانی است، او در حین انجام تحقیقات روی پرونده‌ای به یک کودک تبدیل شد.

کمیک بوک های مارول

در این بخش به معرفی 5 کمیک بوک مارول (Marvel) می‌پردازیم که شهرت بسیار زیادی در میان کمیک‌خوان‌ها دارند. کمیک بوک فارسی مارول هم در میان فارسی زبانان بسیار محبوب است.

 

کتاب کمیک Superman

کمیک بوک های مارول

سوپرمن یک ابرقهرمان تخیلی است که اولین بار در یک کمیک بوک آمریکایی و در کمپانی DC منتشر شد. جرومی سیگل (Jerome Siegel) نویسنده و جوزف شاستر (Joseph Shuster) طراح این شخصیت بودند. این کمیک بوک اولین بار در سال 1938 منتشر شد. از این کتاب کمیک مارول در سریال‌های رادیویی، رمان، فیلم و سریال و تئاتر اقتباس شده است. داستان این کمیک درباره پسری در سیاره‌ای به نام کریپتون است و چون این سیاره به دلیل یک فاجعه‌ طبیعی رو به نابودی است، مادر و پدر این پسر او را با یک فضاپیما به زمین می‌فرستند. 600 میلیون نسخه از این کمیک بوک به فروش رسیده است.

کتاب کمیک بتمن

کمیک بوک چیست / کتاب کمیک بتمن

بتمن نیز مانند سوپرمن یک ابرقهرمان است که در سال 1939 از کمپانی DC منتشر شد. میلتون فینگر (Milton Finger) نویسنده و رابرت کین (Robert Kane) طراح آن است. از این کتاب کمیک 484 میلیون نسخه به فروش رفته است. داستان کمیک بوک بتمن راجع به مردی ثروتمند به نام بروس وین است که پس از کشته شدن پدر و مادرش توسط جنایتکاران قسم به نابود کردن آن‌ها می‌خورد.

کتاب کمیک مرد عنکبوتی

کمیک بوک مرد عنکبوتی / کتاب کمیک مرد عنکبوتی

کمیک بوک مرد عنکبوتی کمیک بوکی ابر قهرمانانه است که توسط نویسنده استن لی (Stan Lee) نوشته و توسط استفان جان دیتکو (Stephen John Ditko) طراحی شده است. این کتاب کمیک اولین بار در سال 1962 در انتشارات Marvel Comics منتشر شد. داستان این کمیک راجع به پسری به نام پیتر است که پدر و مادرش در یک سانحه هواپیمایی کشته می‌شوند و او در کنار خاله خود بزرگ می‌شود. روزی یک عنکبوت رادیواکتیوی او را نیش می‌زند و همین مسئله ویژگی‌های عنکبوت را به او منتقل می‌کند. از کمیک بوک مرد عنکبوتی 385 میلیون نسخه به فروش رفته است.

بیشتر بخوانید: تاریخ برگزاری لیگ قهرمانان آسیا 2021

داستان مصور X-Men

کمیک بوک مارول

کمیک بوک X-Men در انتشارات Marvel Comics منتشر شده است و نوشته نویسنده کمیک بوک مرد عنکبوتی، یعنی استن لی است و جیکوب کرتزبرگ (Jacob Kurtzberg) طراحی آن را به عهده داشته است. ایکس من انسان‌هایی هستند که به خاطر وجود ژن X با قابلیت‌های فراانسانی متولد شده‌اند و برای صلح جهان تلاش می‌کنند. از این کتاب کمیک 270 میلیون نسخه به فروش رسیده است.

کمیک Captain America

کتاب کمیک مارول

Captain America کمیک‌بوک دیگری در ژانر ابرقهرمانی و در انتشارات Marvel Comics است که نویسنده و طراح آن جوزف هنری سایمون (Joseph Henry Simon) و جیکوب کرتزبرگ هستند. از این کتاب کمیک 210 میلیون نسخه به فروش رسیده و داستان آن راجع به ابر سربازی است که در برابر قدرت‌هایی که باعث جنگ جهانی دوم شده‌اند می‌ایستد. این کمیک بوک در دوران جنگ طرفداران بسیار زیادی داشت.

کمیک بوک کره ای (مانهوا)

نام کمیک بوک های محصول کره‌جنوبی مانهوا (Manhwa) است. در این بخش به معرفی 3 کمیک بوک کره ای می‌پردازیم.

 

کمیک Tower of God

کمیک بوک کره ای

بیشتر بخوانید: آخرین نقل و انتقالات فوتبال اروپا

مانهوا Tower of God نوشته نویسنده S.I.U بوده و در انتشارات Young Com به صورت وبتون (کتاب کمیک دیجیتال) منتشر شده است. انتشار این کتاب کمیک سریالی از سال 2010 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. انیمه این وبتون کره‌ای توسط کمپانی Telecom ژاپن ساخته شد و در کره جنوبی و بلافاصله پس از آن در ژاپن بر روی آنتن رفت. داستان این وبتون درباره پسری به نام بم است که مدتی طولانی در زیرزمین برجی زندانی بوده تا اینکه ریچل دوست صمیمی بم او را نجات می‌دهد. حالا بم می‌خواهد حتی به قیمت جانش به دنبال ریچل بگردد.

مانهوا Solo Leveling

کتاب های مصور کمیک بوک

وبتون Solo Leveling نوشته چوگونگ (Chugong) و در انتشارات D&C است. انتشار این وبتون از سال 2018 آغاز و تاکنون ادامه دارد. داستان این وبتون از این قرار است که دنیای انسان‌ها و هیولاها به یکدیگر متصل شده‌اند و در این میان انسان‌هایی هستند با قابلیت‌های فراتر از انسان که به شکار هیولاها می‌پردازند. سانگ جین-وو یکی از شکارچیان است، اما به او لقب ضعیف‌ترین را داده‌اند.

کتاب کمیک Girls of the Wild’s

کتاب کمیک لیدی باگ

وبتون Girls of the Wild’s توسط نویسنده Hun نوشته و در نشر Bohai منتشر شده است. وبتون Girls of the Wild’s اولین بار در سال 2011 منتشر شد و تا سال 2016 ادامه یافت. داستان این وبتون راجع به پسری به نام جگو است که به ناچار در دبیرستانی تماما دخترانه که قهرمان‌ هنرهای رزمی هستند ثبت‌نام می‌کند و حالا با مشکلات بسیار زیادی باید دست و پنجه نرم کند.

بهترین کتاب کمیک ایرانی

در حال حاضر بازار کتاب کمیک ایرانی چندان داغ و پرطرفدار نیست، اما در ادامه این بخش به معرفی داستان مصور ایلیا می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: قوانین جدید و عجیب فوتبال | کارشناسان چه می گویند؟

ایلیا

کتاب کمیک ایرانی

کتاب کمیک فارسی ایلیا توسط تیم کمیک‌نویسی کمیکا نوشته و منتشر می‌شود. از این کمیک ایرانی تاکنون هشت قسمت منتشر شده است. داستان کتاب کمیک ایلیا راجع به پسری به نام امیرعلی است که به همراه دوستانش برای تهیه داروهای مادرش به یک گلخانه می‌رود؛ گلخانه‌ای که فعالیت غیرقانونی دارد. از همین نقطه مسیر زندگی امیرعلی تغییر می‌کند و او به قهرمانی به نام ایلیا تبدیل خواهد شد که در برابر نیروهای شرور مبارزه می‌کند. در ادامه بخوانید:

 

بهترین انیمیشن های پیکسار و دیزنی | به همراه چند انیمیشن مطرح دریم ورکس / آنجلینا جولی به اینستاگرام پیوست | بخاطر اهداف بشر دوستانه و دختران افغانستان / 10 سه‌گانه‌ برتر تاریخ سینما / بهترین انیمیشن های سریالی بزرگسالان / نقد قسمت یک تا پنج سریال لوکی | پشت پرده ی لوکی و TVA چه خبر است؟بهترین فیلم های آنجلینا جولی | بیوگرافی کاملبهترین سریال های کره ای 2021 | جدیدترین ها را بشناسید / بهترین فیلم های نتفلیکس در سال 2021 / 10 تا از بهترین فیلم های کریستوفر نولان | فیلم هایی که دیدنشان واجب است / ۱۵ فیلم که بر اساس واقعیت ساخته شده‌اند

 

 

ممنون که ما را تا به انجای کار دنبال کردید، نظرات خود را در رابطه با کمیک بوک چیست؟ با زنگ تفریح به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *