۱۵ فیلم که بر اساس واقعیت ساخته شده‌اند

امروز در این مطلب قرار است ۱۵ فیلم که بر اساس واقعیت ساخته شده‌اند را به شما عزیزان معرفی کنیم، پس تا انتهای این مطلب همراه با زنگ تفریح باشید.

از «اینک آخرالزمان» تا «تک‌تیرانداز آمریکایی»؛ بعضی از بهترین و مطرح‌ترین فیلم‌های هالیوودی بر اساس یک داستان واقعی ساخته‌شده است. در ادامه با زنگ تفریح همراه باشید تا لیستی از 15 فیلم جالب توجه و جنجالی که بر اساس وقایع و شخصیت‌های تاریخی ساخته‌شده‌اند را مرور کنیم.

فرار از آلکاتراز (Escape From Alcatraz 1979)

داستان واقعی

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های اکشن 2021 | جذابترین ها را بشناسید

آلکاتراز جزیره کوچکی در خلیج سانفرانسیسکو است. امکان فرار از زندان این جزیره (به‌عنوان یکی از فوق امنیتی‌ترین زندان‌های زمان خود) تقریباً نزدیک به صفر بود. فیلم فرار از آلکاتراز بر اساس داستان واقعی ساخته‌شده و ماجرای فرار موفق سه مرد ( با بازی کلینت ایستوود، فرد وارد و جک تیبیو) را روایت می‌کند.

البته هنوز هم اختلاف‌نظرهایی درباره موفقیت نقشه فرار این زندانیان وجود دارند و عده‌ای معتقدند آن‌ها هیچ‌گاه از خلیج زنده بیرون نرفتند. درهرصورت این فیلم سعی کرده روایت نسبتاً دقیقی از واقعیت و فانتزی‌های موجود پیرامون این ماجرا ارائه دهد.

اینک آخرالزمان (Apocalypse Now 1979)

داستان واقعی

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های کمدی 2021 | خنده بر هر درد بی درمان دواست!

اینک آخرالزمان اقتباسی از رمان «دل تاریکی» نوشته جوزف کنراد بر اساس داستان واقعی است که بر نویسنده کتاب گذشته. ماجرا از جایی شروع می‌شود که در طول جنگ ویتنام فردی به نام سروان ویلارد (با بازی مارتین شین) برای کشتن سرهنگ نیمه مجنونی به نام والتر کورتز (با بازی مارلون براندو) که ادعای خدایی می‌کند، راهی یکی از جنگل‌های کامبوج می‌شود.

بازی تقلید (The Imitation Game 2014)

داستان واقعی

بیشتر بخوانید: سریال های جم تی وی | زمان پخش، لیست سریال ها و بهترین ها

این فیلم جذاب با درخشش بندیکت کمبریج (شرلوک معروف) بر اساس داستان واقعی ساخته‌شده و ماجرای آن درباره «آلن تورینگ» نابغه کامپیوتر است که به دنبال شکستن کدهای سری ماشینی به نام انیگما است. نازی‌ها در طول جنگ جهانی دوم برای مخابره پیام‌ها از این کدها استفاده می‌کردند.

کار کردن با «تورینگ» به‌عنوان یک نابغه بسیار دشوار است زیرا همکارانش را پایین‌تر از خود می‌بیند؛ بنابراین در طول فیلم تلاش‌های او برای غلبه توأمان بر مشکلات ریاضی و اجتماعی را دنبال خواهیم کرد.

به‌سوی طبیعت وحشی (Into the Wild 2007)

داستان واقعی

فرار از تضادها و رنج‌های زندگی مادی و سیر و سلوک در طبیعت به بهای به دست آوردن آزادی و تعالی، فکری است که احتمالاً بارها به ذهن بسیاری از ما خطور کرده است.

فیلم به‌سوی طبیعت وحشی ماجرای واقعی زندگی جوان ماجراجویی به نام «کریستوفر مک کندلس» است که  پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه اموری همه پس‌انداز 24000 دلاری خود را به خیریه می‌بخشد و راهی سفری بی‌بازگشت به آلاسکا می‌شود، سفری که در آن الکساندر سوپرترمپ (نام مستعار کریستوفر) شکل می‌گیرد.

لورنس عربستان (Lawrence of Arabia 1962)

داستان واقعی

فیلم لورنس عربستان بر اساس داستان واقعی ساخته‌شده و ماجرای دیپلمات و افسر نظامی بریتانیایی به نام «توماس ادوارد لورنس» در طول جنگ جهانی اول در شبه‌جزیره عربستان است. در این فیلم شاهد درگیری‌های احساسی لورنس، خشونت مستتر در جنگ، کشف هویت واقعی خود و پیمان و وفاداری که توأمان با نیروهای بریتانیایی و رفقای عرب خود دارد، هستیم. تماشای این شاهکار حماسی را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید.

قطار سریع‌السیر نیمه‌شب (Midnight Express 1978)

داستان واقعی

بیشتر بخوانید: نقد فیلم Tom Clancy’s Without Remorse ؛ تام کلنسی بدون پشیمانی 2021

این فیلم داستان واقعی دانشجوی آمریکایی به نام «بیلی هیز» است که به جرم قاچاق مواد مخدر به خارج از ترکیه، دستگیر می‌شود. «بیلی» چندین بار اقدام به فرار می‌کند اما در هیچ‌کدام از آن‌ها موفق نمی‌شود و برای گذراندن مجازات خود به زندانی مخوف منتقل می‌شود.

موسیقی متن قطار سریع‌السیر نیمه‌شب از درخشان‌ترین مؤلفه‌های این فیلم است که موفق به کسب جایزه اسکار در سال 1979 شد.

اسپارتاکوس (Spartacus 1960)

داستان واقعی

«ترجیح می‌دهم اینجا باشم؛ یک مرد آزاده در میان برادران که با راهی طولانی و مبارزاتی طاقت‌فرسا روبه‌رو است، تا اینکه یک شهروند ثروتمند رومی باشم؛ فربه از غذاهایی که برای به دست آوردنشان زحمتی نکشیده و برده‌ها او را احاطه کردند».

جملات بالا تنها چند خط از فیلم‌نامه درخشان اسپارتاکوس ساخته «استنلی کوبریک» بزرگ، داستان واقعی از تاریخی‌ترین قیام برده‌هاست. این فیلم قطعاً یکی از درخشان‌ترین آثاری است که تاکنون درباره امپراتوری روم ساخته‌شده.

اگه می تونی منو بگیر (Catch Me If You Can 2002)

داستان واقعی

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم ها و سریال های ابرقهرمانی 2021 | مهم ترین ها را بشناسید

«لئوناردو دیکاپریو» و «تام هنکس» نقش‌های اصلی اگه میتونی منو بگیر «استیون اسپیلبرگ» را بر عهده‌دارند. این فیلم بر اساس داستانی واقعی ساخته‌شده و ماجرای «فرانک ابگنیل جونیور» جاعل چک و کلاه‌بردار حرفه‌ای است که موفق شد چک‌های جعلی به مبلغ 4 میلیون دلار را در سراسر آمریکا نقد کند. او برای فرار، خود را به‌جای پزشک، خلبان، دادستان حقوقی و… جا زد.

نکته بامزه اینکه «ابگنیل» همه این کارها را تا قبل از تولد نوزده‌سالگی‌اش انجام می‌دهد و هدف او آشتی دادن والدینش که به خاطر مشکلات مالی از هم جدا شدن و جمع‌کردن خانواده ازهم‌گسیخته‌اش بود. «دیکاپریو» لحظات مفرح بسیاری در اگه می تونی منو بگیر، خلق می‌کند و عجیب است که چرا موفق به دریافت جایزه اسکار آن سال نشد.

فهرست شیندلر (Schindler’s List 1993)

داستان واقعی

بیشتر بخوانید: بهترین انیمه های تاریخ |‌ بهترین‌ انیمه های سینمایی و سریال

این فیلم بر اساس یک داستان واقعی ساخته‌شده و ماجرای تحولات احساسی تاجر نازی به نام اسکار شیندلر (با بازی تحسین‌شده لیام نیسون) است که موفق می‌شود بیش از 1000 یهودی را از هولوکاست نجات دهد.

فهرست شیندلر به کارگردانی «استیون اسپیلبرگ» و با درخشش ستارگانی مثل «رالف فاینس» در نقش آمون گوت یکی از فرماندهان بدنام اردوگاه‌های کار اجباری، ساخته‌شده است و موفق به کسب جوایز اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد.

ذهن زیبا (A Beautiful Mind 2001)

داستان واقعی

این فیلم ماجرای واقعی زندگی ریاضی‌دان نابغه «جان فوربز نَش جونیور» است. میان نبوغ و جنون مرز باریکی وجود دارد و ذهن زیبا موفق شده به‌خوبی آن را نشان دهد. جان نش (با بازی تحسین‌شده راسل کرو) ریاضی‌دانی است که با اسکیزوفرنی دست‌وپنجه نرم می‌کند و این بیماری تأثیر وحشتناکی بر زندگی شخصی، روابط خانوادگی و شغل او می‌گذارد.

تک‌تیرانداز آمریکایی (American Sniper 2014)

تک‌تیرانداز آمریکایی داستان واقعی از زندگی «کر

بیشتر بخوانید: بهترین انیمه های شونن | مهم ترین ها‌‌‌ و جدی ترین ها را بشناسید

تک‌تیرانداز آمریکایی داستان واقعی از زندگی «کریس کایل» از اعضای یگان ویژه نیروی دریایی ایالات‌متحده آمریکا است که به‌عنوان دقیق‌ترین تک‌تیرانداز عراق، یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های آمریکا است.

این فیلم به کارگردانی «کلینت ایستوود» با بازی «بردلی کوپر» ساخته‌شده و روایت گر بخشی از زندگی شخصی، مشکلات ارتباطی او با همسر و فرزندان و تلاش‌های «کریس کایل» برای فرار از سایه جنگ و بازگشت به زندگی واقعی است.

پیانیست (The Pianist 2002)

تک‌تیرانداز آمریکایی داستان واقعی از زندگی «کر

پیانیست به کارگردانی «رومن پولانسکی» با درخشش ستارگانی مثل «آدرین برودی» بر اساس داستان واقعی از زندگی «ولادیسلاو اشپیلمان» موسیقی‌دان یهودی- لهستانی و تلاش برای نجات زندگی‌اش در جنگ جهانی دوم است. این فیلم تحسین‌شده موفق به کسب سه جایزه اسکار، نخل طلای کن و… شده است.

ارین براکویچ (Erin Brockovich 2000)

تک‌تیرانداز آمریکایی داستان واقعی از زندگی «کر

«جولیا رابرترس» موفق شد برای بازی در فیلم ارین براکویچ جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کند. ماجرای درباره مادر سه کودک است که بدون هیچ پیشینه تحصیلی به‌عنوان دستیار وکیل آغاز به کار می‌کند و به‌صورت اتفاقی با پرونده شرکتی که متهم به آلوده کردن آب شهری است روبه‌رو می‌شود. او موفق می‌شود با تلاش‌های بسیار این شرکت را متهم و در پرونده پیروز شود. پیشنهاد می‌کنیم تماشای این فیلم را از دست ندهید.

12 سال بردگی ( 12Years a Slave 2013)

تک‌تیرانداز آمریکایی داستان واقعی از زندگی «کر

12 سال بردگی داستان واقعی زندگی مرد سیاه‌پوست آزادی به نام «سالومون نورثاب» است که به همراه خانواده‌اش در شمال نیویورک زندگی می‌کند. «سالومون» در سال 1984 دزدیده و به‌عنوان برده فروخته می‌شود.

12 سال بردگی فیلم درخشان و همدلی برانگیز «استیو مک کوئین» موفق به کسب اسکار بهترین فیلم شد و تحسین مخاطبان و منتقدین را به همراه داشت.

 

بیشتر بخوانید:

 

امیدوارم از دیدن این مطلب لذت کافی را برده باشید، نظرات خود را دباره ۱۵ فیلم که بر اساس واقعیت ساخته شده‌اند با زنگ تفریح در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *