نقد قسمت یک تا پنج سریال لوکی | پشت پرده ی لوکی و TVA چه خبر است؟

در نوشتار نقد قسمت یک تا پنج سریال لوکی به بررسی نکات مهم این سریال می‌پردازیم. در ادامه با بررسی این مسائل از سریال لوکی همراه زنگ تفریح باشید.

در نوشتار نقد قسمت یک تا پنج سریال لوکی کمتر به ایستراگ‌ های سریال لوکی خواهیم پرداخت و بیشتر به مسائلی می‌پردازیم که نیاز به توضیح بیشتری دارند و مهم هستند در تحلیل این سریال و حتی دنیای سینمایی و سریالی مارول.

لوکی بهترین سریال جهان مارول است و حزو بهترین آثاری است به بهترین شکلش ساخته شده است. وقتی پای صحبت‌های سازنده و کارگردان سریال لوکی بنشینید و مصاحبه‌های وی را بخوانید از منابع الهام این کارگردان آگاه خواهید شد. بلید رانر، متروپلیس، برزیل و حتی سریال مد من برای هویت بصری تی وی ای که حقیقتا بی‌نظیر است. فاز و فضای اداره‌ای دهه‌ی ۶۰ آمریکایی که واقعا روانی کننده است.

نکته بسیار مهمی که در رابطه با سریال لوکی وجود دارد این است که پروداکشن دیزاینر این سریال کسری فرهانی است. که قبلا روی بلک متنر و کاپیتان مارول هم کار کرده است. و یکی از نقات قوت سریال است.

نقد قسمت یک تا پنج سریال لوکی

 

پشت پرده ی لوکی و TVA چه خبر است؟

در ادامه نوشتار نقد قسمت یک تا پنج سریال لوکی به مطالبی که در لیست زیر مشاهده می‌کنید خواهیم پرداخت:

  • پشت پرده ی لوکی و TVA چه خبر است؟
  • Nexus Event
  • خطرهایی که متوجه TVA است
  • متغیر شدن لوکی
  • چطور چند لوکی داریم؟
  • ووید کیست؟!
  • الایوت چیست؟
  • قلعه اخر اپیزود چیست؟
  • ایمورتوس
  • ویلن یا شرور اصلی سریال لوکی کیست؟

برسیم به لوکی و ببینیم قضیه لوکی چیست؟

نقد قسمت یک تا پنج سریال لوکی , نقد سریال لوکی , سریال لوکی , بررسی سریال لوکی , ایستراگ های سریال لوکی , لوکی قسمت ششم , نقد قسمت ششم سریال لوکی , بررسی سریال لوکی , دنیای مارول , کوین فایگی , خط زمانی , تسرکت , تی وی ای , TVA , موبیوس , لوکی , دنیای سینمایی مارول , ثور قورباغه ای , ایمورتوس , نقد سریال loki , loki , سریال loki , بررسی سریال loki

مگر در اونجرز اینفنتی وار نمرد؟! پس چرا زنده است و براش سریال ساخته اند؟! چرا مرد؟ و اینبار واقعا مرد و در اونجرز اند گیم زمانی که اونجرز در زمان سفر کردند و برگشتند به سال ۲۰۱۲ و حمله های بیگانگان به نیویورک؛ بعد از دستگیری لوکی یک اتفاق غیر منتظره باعث می‌شود تا لوکی فرار کند. پس در واقع این لوکی که ما میبینیم لوکی سال ۲۰۱۲ است که از خط زمانی خودش فرار کرده است. بعد از مرگ لوکی ۲۰۱۸ در اینفنتی وار.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این لوکی سریال، لوکیی نیست که در انفنتی وار مرد. لوکی سال ۲۰۱۲ است که به نیویورک حمله کرد و بسیار ادم وحشی هم بود. پس لوکی سریال خیلی از وقایع جهان مارول را تجربه نکرده است و بهترین صحنه ها ی ایپزود یک هم نه بهترین صحنه های کل سریال ان لحظه اییی است که زندگی مرگ خودش را میبیند و در نهایت میفهمد که با ثور بالاخره رابطه‌اش خوب شده است.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های کره ای 2021 | جدیدترین ها را بشناسید

دقیقا سریال از اینجا شروع می‌شود که لوکی بعد از فرار از صحرایی در مغولستان سر در می آورد. و همانطور که داشته فکر میکرده است تا ببیند چی به چی است و اوضاع از چه قرار است؛ یکسری مامور می‌ایند و دستگیرش می‌کنند (دهنش را سرویس می‌کنند) و به جایی که بعدا می‌فهمیم مقر TVA است منتقلش می‌کنند.

Nexus Event

برای اینکه تی و ای را بتوانیم دقیق توضیح دهیم؛ اول باید چند اصطلاح خیلی مهم را  برای شما در سریال توضیح دهیم. اصطلاحی که زیاد شنیده می‌شود نکسوس ایونت است. نکسوس ایونت به چه معناست؟

در اپیزود یک میس منتس توضیح می‌دهد که در گذشته‌های دور جنگی بین خط‌های زمانی مختلف اتفاق میفتد که دنیا عملا داشته به سمت نابودی می‌رفته است تا این که موجوداتی به نام تایم کیپرز آمدند و به جنگ خاتمه دادند و اکنون یک خط زمانی درست کرده اند و از آن زمان تا الان از آن محافظت می‌کنند.

لوکی قسمت ششم , نقد قسمت ششم سریال لوکی , بررسی سریال لوکی , نقد سریال loki , loki , سریال loki , بررسی سریال loki

خطرهایی که متوجه TVA است

تی وی ای مامور های تایم کیپرزی هستند که خطراتی که متوجه تایم لاین یا خط زمانی مقدس است را خنثی می‌کنند و با آنها مقابله می‌کنند. حالا خطرات چه هستند؟!

هر از گاهی افرادی یا موجوداتی باعث اختلال در خط زمانی می‌شوند که باعث می‌شود تا خط زمانی تغییر کند. این اختلال هم می‌تواند در اثر یک چیزی مثل راه انداختن جنگ باشد یا یک چیزی در حد سرکار نرفتن. اینطور می‌شود گفت که هر عملی می‌تواند باشد چه کوچک چه بزرگ. به عملی که باعث اختلال در تایم لاین شود بهش می‌گویند نکسس ایونت. و به کسی که این اختلال را به وجود می‌آورد می‌گویند متغیر و ماموران TVA  باید با آن مقابله کنند.

متغیر شدن لوکی

لوکی زمانی تبدیل به متغیر شد که در سال ۲۰۱۲ تسرکت را دزدید و از نیویورک فرار کرد. اگر یک نکسوس ایونت به مدت زیادی به حال خودش رها شود و مورد درمان و خنثی‌سازی قرار نگیرد می‌تواند یک خط زمانی جدا از خط زمانی اصلی بوجود بیاورد. حتی یک مولتیورس از خط زمانی‌ها! چندی قبل در مصاحبه‌ای با کین فایگی متوجه شدیم که نظر وی بر این است که سریال لوکی و لوکی بیشتر از هر چیزی روی دنیای مارول تاثیر خواهد گذاشت.

در اپیزود یک ظاهرا شخصی دارد در خط زمانی‌های مختلف در حال کشتن مامورهای TVA است و این قضیه به حدی شدت گرفته که تبدیل به بحران شده است. موبیوس برای گیر انداختن این شخص از لوکی کمک می‌گیرد. چرا؟ چون آن شخص خود لوکی است.

نقد قسمت یک تا پنج سریال لوکی , نقد سریال لوکی , سریال لوکی , بررسی سریال لوکی , ایستراگ های سریال لوکی

چطور چند لوکی داریم؟

طبق چیزی که در دنیای مارول تعریف شده است سرنوشت از پیش نوشته شده است. ولی اگر در زمان سفر کنید باعث ایجاد یک خط زمانی یا تایم لاین جدید می‌شوید و سرنوشت تغییر می‌کند هم برای تو و هم برای آن تایم لاین.  این مسئله همان چیزی است که سازمان TVA از آن جلوگیری می‌کند.

به عبارتی سازمان تی وی ای اول آن متغیر را از تایم لاین حذف می‌کند و بعد از آن خط زمانی را ریست می‌کند. لوکی هم همین طور می‌باشد. هر کدام از آن‌ها یک نکسوس ایونت داشته اند که باعث شده‌اند اختلالی در تایم لاین به وجود بیاید و حذف شده‌اند. که یکسری از آن‌ها را در اپیزود پنجم سریال لوکی دیدیم.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های آنجلینا جولی | بیوگرافی کامل

در اپیزود دوم سریال لوکی لوکی و مویوس می‌فهمند که آن ورژن از لوکی برای مخفی نگه داشتن خودش در خط‌های زمانی و مکان هایی قایم می‌شود که یک آپوکالیپس واقعی و نابود کننده اتفاق میفتد. تا نتوانند به راحتی ردش را بزنند.

سیلوی

قبل از اینکه خودش را در اپیزود دوم نشان دهد همه از جمله منتقدان خود سایت فیگار حدس می‌زدند که وی لیدی لوکی است که کاشف به عمل آمد این حدس غلط است. در حال حاضر با قاطعیت می‌توان گفت سیلوی یک نسخه از لوکی یا متغیری از لوکی است.

در اپیزود چهارم سریال لوکی فهمیدیم که کلا تایم کیپر ها فیک هستند و کسی دیگر احتمال دارد پشت تی وی ای باشد. این سوال که چه کسی پشت تی وی ای است رابطه نزدیکی با این سوال دارد که شرور ماجرا چه کسی است؟!

اپیزود پنجم از هر لحاظی عالی بود. اپیزودی که از هر لحاظ واقعا دوست داشتنی است چون هم خنده دار بود و هم احساسی. این اپیزود به شکل وحشتناکی ایستراگ های باحال داشت. همانطور که در نقد قسمت پنجم سریال لوکی در همین سایت به آن اشاره شد می‌توان از مهم‌ترین ایستراگ‌هایی که در این قسمت به آن اشاره شد به هلیکوپتر تانوث، کلاه‌خود یلو جکت یا ویلن فیلم انت من یک. ثور قورباغه ای را دیدیم. اسم این اپیزود Journey Into Mystery است که اسم کمیک بوکی است که هم ثور و هم لوکی برای اولین بار در این کمیک بوک‌های مارول حضور پیدا کرده بودند.

ووید کیست؟!

نقد قسمت یک تا پنج سریال لوکی , نقد سریال لوکی , سریال لوکی , بررسی سریال لوکی , ایستراگ های سریال لوکی

مهمترین نکته اپیزود پنجم این بود که فکر می‌کردیم وقتی تی وی ای یک تایم لاین را ریست می‌کند یا کسی را نابود می‌کند آن تایم لاین کلا ریست می‌شود که انگار وجود نداشته است یا مرده است. اما الان فهمیدیم که این تایم لاین ها و اشخاص نابود نشده اند و نمردند بلکه انتقال یافتند به جایی در پایان زمان به اسم ووید. وید یعنی خلاء.

لوکی بعذ از اینکه راوانا نابودش می‌کند در خلاء بیدار می‌شود و با چند نسخه از خودش روبرو می‌شود. لوکی کلاسیک نسخه ایی از لوکی است که در وقایع اینفنتی وار نمرد و خودش را مخفی کرده است و زنده مانده است. بچه لوکی هم که بچگی لوکی است که ثور را کشته است. لوکی سیاه پوست کسی بود که سنگ های ابدیت را بدست اورده است و لوکی تمساح هم گربه همسایه شان را خورده است.

الایوت چیست؟

سوال بعدی که پیش می‌آید الایوت چیست؟ یک موجود ابر مانند که از همه چی که به چشمش بیایید در ووید تغذیه می‌کند و بکجورایی جاروبرقی تی وی ای است. هر چیزی که تی وی ای نتواند نابود کند می‌رود داخل ووید. و الایوت در ووید آن را می‌بلعد. الایوت اولین موجودی بود که از بند زمان آزاد شد.

قلعه اخر اپیزود چیست؟

سوال بعدی قلعه اخر اپیزود چیست؟ با شناختی که از مارول داریم این قلعه ممکن است رد گم کنی باشد و چیز خاصی نباشد. اما دو قلعه در جهان مارول اهمیت زیادی دارند. یکی قلعه دکتر دووم و قلعه بعدی که جذاب تر است قلعه‌ای است که موجودی به اسم ایمورتوس داخلش زندگی می‌کند.

بیشتر بخوانید: رازهای مخفی انیمیشن لوکا | ایستراگ های انیمیشن (Luca 2021)

ایمورتوس

حالا ایمورتوس چه کسی است؟! نسخه آینده شخصی به اسم ناتانیا ریچاردز است.

در انتهای اپیزود پنجم موبیوس به تی وی ای برمیگردد و میخواهد کل سازمان را نابود کند. ولی چطور میتواند تشکیلات به آن بزرگی را نابود کند. حدس بر این است که میخواهد حقیقت ماجرا را به همه بگوید تا همه بتوانند کاری کنند.

ویلن یا شرور اصلی سریال لوکی کیست؟

نقد قسمت یک تا پنج سریال لوکی , نقد سریال لوکی , سریال لوکی , بررسی سریال لوکی , ایستراگ های سریال لوکی

در نهایت سوال اصلی این است که شرور سریال لوکی چه کسی است؟ حدس اول لوکی کلاسیک است. چون هم قدرتمند است و توانست ازگارد یا اسگارد را بازسازی کند و باعث شد فک لوکی را از جا بکند. درواقع منطقی این است که ویلن داستان یک لوکی دیگر باشد و لوکی با خودش روبرو شود.

حدس بعدی دکتر دووم است که درباره قلعه وی گفتیم ولی احتمالش کم است. چون مارول هیچ وقت از خفن ترین شخصیت‌های داستانش نمی اید پرده برداری کند. و حدس آخر و احتمال زیادتر کنگ فاتح است. شواهد اینطور می‌گوید که حضورش در سریال لوکی محتمل است. چون اول اینکه کنگ، حضورش در انت من دو تایید شده است. پس ایده محتمل تری است که ما در لوکی زودتر نگاهی به آن بیندازیم. دوم اینکه داستان کنگ در کمیک بوک ها همیشه با خط زمانی، مولتیورس و آنچه به زمان مربوط است در ارتباط بوده.  و نکته آخر اینکه برای تبدیل کنگ به ایمورتوس خواستار از بین بردن همه نسخه‌های خودش است. و چه سازمانی بهتر از TVA برای اینکار.

عوامل

  • کارگردان: کیت هرون
  • بازیگران: تام هیدلستون، اوون ویلسون، گوگو مباتا را، سوفیا دی مارتینو، ریچارد گرنت
  • نویسندگان: تام کافمن، جک کربی، مایکل والدرون، استن لی، لری لیبر
  • تهیه کنندگان: استفن بروسارد، مایکل والدرون
  • فیلمبرداری: آتمن دورالد
  • انتخاب بازیگران: سارا فین، کریستا هوسر
  • کارگردانی هنری: ناتاشا گراسیمووا
  • اهنگساز: ناتالی هالت

بیشتر بخوانید:

 

ممنون که تا به اینجای کار ما را دنبال کردید، نظرات خود را در رابطه با نقد قسمت یک تا پنج سریال لوکی با زنگ تفریح به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *