نقد فیلم Annette (آنت 2021) | دنیایی خیره‌کننده با شهروندانی سراسیمه‌

در نوشتار نقد فیلم Annette به درامی موزیکال و عاشقانه می‌پردازیم که امسال سر و صدای زیادی را به پا کرد. با زنگ تفریح همراه ما باشید.

فیلم آنت درمورد رابطه‌ی عاشقانه دو ستاره‌ی به شهرت رسیده است که صعود و افول رابطه‌ی آنها را به تصویر می‌کشد. اما آیا برای بیننده روشن است که عامل اصلی در خراب شدن زندگی مشترک آنها چیست؟ به نظر می‌رسد زن و شوهر هنرمند،‌ هنری و آن یک زندگی بی عیب و نقص در لس آنجلس دارند. این امر زمانی که دخترشان آنت به دنیا می‌آید یک چرخش شگفت‌انگیز و غیرقابل بازگشت را به خود می‌بیند. در ادامه به نقد فیلم Annette میپردازیم.

از بازیگران اصلی این فیلم سینمایی، آدام درایور (Adam driver) در نقش هنری مک هنری، ماریون کوتیار (Marion Cotillard) در نقش ان و سیمون هلبرگ (Simon Helberg) در نقش رهبر اکستر می‌توان اشاره کرد. نویسندگی این اثر برعهده ران میل (Ron Mael) و راسل میل (Russell Mael) بوده است که با بودجه‌ی 15.5 میلیون دلاری به کارگردانی لئوس کاراکس (Leos Carax) ساخته شده است.

فیلم Annette جدیدترین ساخته‌ی لئوس کاراکس که در جشنواره کن به نمایش در آمد و واکنش‌های گوناگونی را در پی داشت. کارگردان مخاطب را در دنیایی خیره‌کننده با شهروندانی سراسیمه‌ رها می‌کند که هیچ شباهتی به فیلم‌های دیگر این کارگردان ندارد.

نقد فیلم Annette (آنت 2021)

دنیایی خیره‌کننده با شهروندانی سراسیمه‌

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم Annette خواهید خواند را می‌توانید در یک نگاه در لیست زیر ببینید:

  • خلاصه داستان
  • مروری بر نظر منتقدان درباره فیلم آنت
  • نقد فیلم آنت
  • ملودرامی رنج آور
  • جهنم خود ویرانی
  • عوامل و بازیگران
  • مشخصات فیلم

 

Annette - Plugged In

خلاصه داستان فیلم آنت

هنری (با بازی آدام درایور) یک استندآپ کمدین موفق است که در لس‌آنجلس زندگی می‌کند و عاشق آن (با بازی ماریون کوتیار)، یک خوانندۀ اپرای مشهور می‌شود. آنها تبدیل به یک زوج خوشبخت و عاشق می‌شوند، اما زمانی که فرزندشان آنت، دختری اسرارآمیز با سرنوشتی استثنایی متولد می‌شود، زندگی‌شان برای همیشه تغییر می‌کند.

مروری بر نظر منتقدان درباره فیلم آنت

آی. او اسکات از نیویورک تایمز

امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم آنت بر پارادوکس‌های خاص خود تسلط دارد. این اثر بسیار هوشمندانه و به طرز جذابی پیچیده است که حول محور احساسات غیر قابل کنترل می‌چرخد.

استیو پاند از The Wrap

امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

خوب یا بد، کاراکس هیچوقت کاری را نصفه و نیمه انجام نمی‌دهد و آنت نیز هرگز از جسارت و عجیب بودن دست نمی‌کشد.

پت براون از SLANT

امتیاز ۷۵ از ۱۰۰

ژانر موزیکال این فیلم نشان داد که با علاقۀ لئوس کاراکس به فانتزی‌های بصری یک سازگاری ذاتی و طبیعی دارد؛ فانتزی‌هایی که ساده‌ترین ابزار سینمایی آنها را خلق می‌کنند.

رودریگو پرز از Playlist

امتیاز ۷۵ از ۱۰۰

بیشتر بخوانید: دانلود سریال مامور مخفی قسمت 131 دوبله فارسی | رایگان و بدون سانسور

فیلم آنت یک اثر عجیب و غریب و در عین حال فریبنده است؛ روایتی ساده و از نظر هنری پیچیده. در برخی مواقع شگفت‌انگیز است و در برخی موارد گیج‌کننده. درست مثل دیگر فیلم‌های معمایی کاراکس و موسیقی منحصربفردی که اسپارکس آن را تنظیم کرده است.

بری هرتز از  The Globe and Mail

امتیاز ۶۴ از ۱۰۰

فیلم آنت در شعله‌ور ساختن ذوق و اشتیاق در بیننده شکست می‌خورد و این به شدت خسته‌کننده است، زیرا کاراکس به ندرت می‌تواند تصاویری را ارائه کند که حتی به ماندگار شدن نزدیک باشند.

نقد فیلم آنت

نقد و بررسی فیلم آنت

با ترکیب موسیقی انرژی‌بخش اسپارکس و خلاقیت همیشه اسرارآمیز کاراکس، فیلم آنت از اپرای راکی نیرو می‌گیرد که در مرکز آن آدام درایوری پیش برنده، به خودستایی می‌پردازد. او تقریباً در هر صحنه از فیلم آواز می‌خواند، گویی جهان وابسته به این آوازهاست! اما در هر حال، همین آوازها برای برآوردن اهداف فیلم ضروری‌اند. اولین تلاش کارگردانی کاراکس برای متنی که خودش آن را ننوشته است، حاصل تعادل عجیب‌وغریب موسیقی اسپارکس، در کنار سبک اُپرایی کاراکس و بازی دیوانه‌وار درایور در نقش کمدینی محکوم به شکست است. در این فیلم، کودکی چوبی آواز می‌خواند و گهگاه ‌برش‌ به نماهایی از گوریلی مالیخولیایی هم وجود دارد، اما همۀ این موارد برای حمایت از هدف بزرگ‌تر فیلم خلق شده‌اند.

فیلم آنت سفر تجربی نابی است که کاملاً از طریق آهنگ فیلم بیان می‌شود و به‌صورت متناوب و پراکنده با همان ترکیب سوررئال از زیبایی فراموش‌نشدنی و زبردستی و طنز ابزوردی که کاراکس در آن تخصص دارد و نمونه‌اش را در فیلم موتورهای مقدس (Holy Motors) دیده‌ایم، کار می‌کند. در بعضی مواقع، آن رمز و راز کیهانی فیلم جایش را با روایتی ساده‌تر و صریح‌تر عوض می‌کند. اسپارکس ظاهراً برای دهه‌ها سعی داشته استعداد سرگرم‌کنندۀ ترانه‌سرایی خود را در فیلم‌های گوناگون اعمال کند؛ حتی در برهه‌ای با ژاک تاتی فقید نیز همکاری داشت، اما در نهایت موزیکال آن‌ها به فیلم‌نامه‌ای جذاب و متقاعد‌کننده تبدیل نشد. اما شگفتی در این مجموعه اشتباهات، با جذابیت فیلم آنت شکل می‌گیرد؛ با داستانی که کمتر از آنکه می‌نماید دلرباست. فیلم آنت اغلب در تضاد با خودش است و آشفتگی، بزرگ‌ترین سرمایۀ آن تلقی می‌شود؛ همچنان که کاراکس و همکاران موسیقی‌دانش خط سیر مردی را ترسیم می‌کنند که سرنوشتش دقیقاً بر اثر همان آشفتگی مخدوش شده است.

بیشتر بخوانید: دانلود سریال مامور مخفی قسمت 132 دوبله فارسی | رایگان و بدون سانسور

درایور، در قالب استندآپ کمدینی به نام هنری مک‌هنری، نقش آدمی را بازی می‌کند که تمام مهارتش عکس‌العمل نشان دادن به واکنش‌های شدید است. هنری مثل اندی کافمن، به راه و روش جی‌جی آلن، با ردایی سبز رنگ، همچون مبارزی جایزه‌بگیر و مشت‌زنی که از فیلم گاو خشمگین (Raging bull) بیرون آمده است، پشت‌صحنۀ نمایشش را آماده می‌کند و همان روحیۀ مبارزه‌طلبی را به صحنۀ اجرا می‌آورد. درحالی‌که مخاطبانش با او آواز می‌خوانند و به هر حرکتش پاسخ می‌دهند، با آواز و رپ کردن در صحنه این‌طرف و آن‌طرف می‌رود و گویی در آستانۀ خودکشی است؛ حتی برای لحظه‌ای سیم میکروفن را به دور گردنش می‌پیچد.

ملودرامی رنج آور

نقد و بررسی فیلم annette

داستان فیلم درباره استنداپ کمدینی به نام هنری مک هنری (Adam driver) است که شیفته یک خواننده اپرای مشهور به نام آن (Marion Cotillard) می‌شود. این دو پس از ازدواج، صاحب فرزندی می‌شوند و به نظر می‌رسد همه چیز درباره این زوج ایده‌آل پیش می‌رود تا اینکه اختلافی میان آن ها پدیدار می‌شود و…

با آن شروع پر انرژی و شاد، ما جای خود را به خود فیلم می‌دهیم. ما با هنری مک هنری ( آدام درایور) کمدین آشنا می‌شویم که با آن دسفرانو ( ماریون کوتیار)، خواننده معتبر اپرا، عاشقانه زندگی می‌کند.

بیشتر بخوانید: دانلود سریال مامور مخفی قسمت 131 دوبله فارسی | رایگان و بدون سانسور

ما آنها را پرشور و عاشق میبینیم که باهم میخوانند: ما یکدیگر را خیلی دوست داریم و از نقطه‌ی بسیار حیاتی به بعد، روند موزیکال فیلم تیره تر میشود. تقریباً رنج آور و بدون شک ملودراماتیک است.

جهنم خود ویرانی

نقد فیلم آنت , فیلم آنت , بررسی فیلم آنت , بررسی آنت , نقد Annette

آدام درایور با بازی هوشمندانه خود و با فیزیک و متناسب با ساختار روایت فیلم با تحلیل درستش در تصاویری که فیلم آنت به نمایش می‌گذارد بسیار تاثیرگذار عمل کرده است. در حالی که فیلم به طور فزاینده ای با ریتم موسیقی اسپارکس به تاریکی کشیده می‌شود. آنچه به عنوان یک عاشقانه زیبا شروع می‌شود و چیزی مبهم را پنهان می‌کند، با مشکلات اجتماعی شکل و ساختار خوبی را به خود می‌گیرد؛ تا در نهایت تبدیل به یک ملودرام فوق العاده درباره مردی شود که در جهنم خود ویرانی فرود می‌آید. به ویژه سکانس قدرتمند با اجرای صحنه های اپرا به لطف طوفانی که در طول زیست شخصیت ما ایجاد شده است. هنر به عنوان بازنمای زندگی به همان اندازه غیرقابل تشخیص و تاریک است.

عوامل و بازیگران

بازیگران:  آدام درایور، ماریون کوتیار، سایمون هلبرگ، آنجل، راسل میل، ناتالی جکسون.

کارگردان: لئوس کاراکس

نویسنده: لئوس کاراکس، رون میل

تولید: Canal +

ژانر: درام، عاشقانه، موزیکال

درجه بندی: مناسب برای بالای ۱۳ سال

مدت زمان: ۱۴۱ دقیقه

کشورهای سازنده: آمریکا، فرانسه، بلژیک

زبان: انگلیسی

 

مشخصات

  • کارگردان: لئوس کاراکس
  • تهیه‌کننده: آدام درایور و پاول-دومنیک پیروز واخاراسینتو
  • فیلمنامه‌نویس: ران میل، راسل میل و لئوس کاراکس
  • موسیقی: ران میل و راسل میل
  • فیلم‌بردار: کارولین چمپوتیر
  • تدوین‌گر: نلی کویتیر
  • توزیع‌کننده: یوجی‌سی (فرانسه) و آمازون استودیوز (آمریکا)
  • کشور: فرانسه، آلمان، بلژیک
  • زبان: انگلیسی و فرانسوی

 

بیشتر بخوانید:

 

نقد فیلم Stillwater (مرداب 2021) | ما همه مقصر هستیم! / نقد فیلم Reminiscence (خاطره پردازی 2021) | پایانی شیرین با داستانی تلخ / بهترین انیمیشن های کمپانی یونیورسال | مهم ترین ها را بشناسید / رازهای مخفی انیمیشن لوکا | ایستراگ های انیمیشن (Luca 2021) / نقد قسمت یک تا پنج سریال لوکی | پشت پرده ی لوکی و TVA چه خبر است؟ / بهترین فیلم های آنجلینا جولی | بیوگرافی کامل / بهترین فیلم های راک | ۱۰ تا از بهترین فیلم های او را بشناسید / 10 تا از بهترین فیلم های کریستوفر نولان | فیلم هایی که دیدنشان واجب است / 10 فیلم برتر مارتین اسکورسیزی | فیلم هایی که دیدنشان واجب است / بهترین سریال های کره ای 2021 | جدیدترین ها را بشناسید / بهترین فیلم های نتفلیکس در سال 2021

 

 

ممنون که ما را تا آخر این مطلب همراهی کردید، نظرات خود را درباره نقد فیلم Annette (آنت 2021) با زنگ تفریح به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *