نقد فیلم Old 2021 ؛ فیلمی معمایی از شامالان با طرح مسئله زمان

در این نوشتار به نقد فیلم Old 2021 در ژانر درام و معمایی خواهیم پرداخت. این اثر توسط M. Night Shyamalan در سال ۲۰۲۱ تولید شده است. در ادامه همراه زنگ تفریح باشید.

ام. نایت شیامالان زندگی حرفه‌ای بسیار ناهمواری داشته است. او فیلم‌های بزرگی مانند حس ششم، The Last Airbender و  The Visit را ساخته است. زمانی که وارد یکی از عکس‌های او می‌شوید، متوجه اینکه دقیقا چه حسی دارید، نخواهید شد. جدیدترین کار او، فیلم Old 2021 اوج کار شیامالان نیست، اما یکی از بهترین‌های او در دهه اخیر است. کارگردان این بار ایده بزرگی در سر دارد و این به وضوح به او انرژی بخشیده است.

گفتن چیزهای زیاد در مورد داستان فیلم، بدون اینکه وارد مرحله اسپویل شوی، غیرممکن است. ام نکته اصلی درباره فیلم این است که یک خانواده چهار نفره برای تعطیلات به استراحتگاهی لوکس می‌روند. به ظاهر برای سرگرمی می‌روند، اما در اصل والیدین قصد دارند، تصمیم خود برای جدایی را به فرزندان بگویند. این سفر برای گردهم آمدن خانواده قبل از جدایی است.

گای (با بازی گایل گارسیا برنال) پدر خانواده، پریسکا (با بازی ویکی کریپس) مادر خانواده، ترنت (با بازی ریور نولان) و مادوکس (با بازی الکسا سوئینتون) فرزندان خانوده‌ هستند. مدیر استراحتگاه ترتیب بازدید آن‌ها از یک ساحل مخفی را می‌دهد؛ ساحلی که فقط به میهمانان ویژه توصیه می‌کند. چندی دیگر نیز همراه با این خانواده به آن ساحل می‌روند.

این ساحل معمولی نیست. به طز عجیبی ترنت و مادوکس از سن کودکی به نوجوانی می‌رسند. علائم ناگهانی پیری نیز در بزرگسالان نمایان می‌شود. راه خروج از این ساحل مشخص نیست و آن‌ها باید هرچه زودتر متوجه اوضاع شوند. در ادامه نوشتار نقد فیلم Old 2021 همراه ما باشید تا به بررسی بیشتر این فیلم بپردازیم.

نقد فیلم Old 2021

فیلمی ترسناک از ام. نایت شیامالان با طرح مسئله زمان

نقد و بررسی فیلم Old 2021 , نقد فیلم Old , نقد و بررسی فیلم Old , بررسی فیلم Old 2021 , بررسی فیلم Old , فیلم Old 2021 , فیلم Old , فیلم سینمایی Old 2021 , فیلم اولد , فیلم اولد 2021 , فیلم پیر 2021 , بررسی فلیم اولد , بررسی اولد

خانواده‌ای برای تعطیلات به ساحل خلوتی می‌روند. آن‌ها به طرز مبهمی از گذر زمان صحبت می‌کنند، به گونه‌ای که اغلب والدین با فرزندان خود انجام می‌دهند. برای مثال مادر اشاره می‌کند که مشتاقانه منتظر شنیدن صدای بی‌نظیر دخترش در آینده است. زمانی که او یک خواننده معروف شده است.

مدت کوتاهی پس از آن، مشخص می‌شود که ممکن است، مادر دیگر فرصت شنیدن صدای او را نداشته باشد، زیرا تومور دارد. هم به دلایل سلامت جسمانی و هم به خاطر تصمیم جدایی از شوهرش، این آخرین سفری است که او همراه فرزندانش رفته است.

گذر زمان در مقاطع مختلف زندگی انسان‌ها تغییر می‌کند. اما زمانی که شاهد بزرگ شدن سریع فرزندان‌تان هستید، این گذر بیشتر احساس می‌شود. و زمانی که نگران آن‌ها هستید، ممکن است این شانس را نداشته باشید که تا آخر سفر زندگی آن‌ها همراهشان باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های 2022 | فیلم هایی که حتما باید دید

ام. نایت شیامالان در ساخت فیلم اولد 2021 براساس کتابی از پیر اسکار لوی و فردریک پیترز، با این احساسات بازی می‌کند. او داستان را به طور سوررئال و ترسناک نمایش می‌دهد. به همین دلیل مطلبی که می‌خواهد بگوید، کاملا تاثیرگذار بیان می‌شود.

اسرار پیری چیزی است که همه به آن فکر می‌کنند و فیلم Old 2021 با سبکی که دارد، به این ملاحظات می‌پردازد. اما متاسفانه زمانی که باید یک سری جزئیات و موارد خاص را مشخص کند، مانند قسمت ناامیدکننده فینال، از خط میانی داستان به یک خط احمقانه گذر می‌کند.

ساحل زیبا و تلاش برای فرار

فیلم Old 2021 , فیلم Old , فیلم سینمایی Old 2021 , فیلم اولد , فیلم اولد 2021 , فیلم پیر 2021 , بررسی فلیم اولد , بررسی اولد

مدیر استراحتگاه به این خانواده در مورد یک ساحل خلوت می‌گوید، که می‌توانند در آنجا از ازدحام گردشگران به دور باشند. و هیچ کس دیگری به جز خود شیامالان، کارگردان فیلم،‌ در آنجا حضور ندارد. گای و پریسکا تنها نیستند و اشخاص دیگری همراه آن‌ها هستند. همه مسافران به هنگام ورود به ساحل با یک مسافر مرموز، یک خواننده رپ به نام سدان آشنا می‌شوند. چرا از بینی او خون می‌آید؟ آیا این مرد یک جنازه است؟

از زمان ورود، زیبایی این ساحل، که توسط سنگ شیب‌دار احاطه شده است، حس خطر در آن‌ها ایجاد می‌کند. امواج با صخره تصادف می‌کنند و به نظر می‌رسد که دیوار صخره‌ای با گذشت روز بلندتر می‌شود. زمانی که آن‌ها سعی می‌کنند از مسیری که آمده‌اند برگردند، بیهوش می‌شوند و مجددا در همان ساحل به هوش می‌آیند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های هندی 2021 | فهرست بهترین فیلم های بالیوودی

اوضاع زمانی پیچیده می‌شود که Trentو Maddox در عرض چند ساعت، پنج سال پیرتر می‌شوند. بزرگسالان متوجه می‌شوند که در این ساحل، هر نیم ساعت برابر با یک سال می‌گذرد. همزمان با بزرگترشدن بچه‌ها، بزرگترها با مشکلات جسمی خاص خود مثل مشکلات شنوایی، بینایی، زوال عقل و آن تومور لعنتی در بدن پریسکا مواجه می‌شوند. آیا آن‌ها می‌توانند قبل از ۲۴ ساعت که ۴۸ سال برای آن‌ها می‌گذرد، از ساحل خارج شوند؟ هرچه آن‌ها پیرتر می‌شوند، عزم آن‌ها برای فرار کمتر می‌شود.

تا این قسمت از نوشتار نقد فیلم Old 2021 خلاصه‌ای از داستان فیلم بیان شد. در ادامه نوشتار به بررسی فیلم Old 2021 و نحوه کارگردانی و بازیگری فیلم خواهیم پرداخت.

کارگردان ایده‌های بزرگ ؛ نقد فیلم Old 2021

نقد و بررسی فیلم Old 2021 , نقد فیلم Old , نقد و بررسی فیلم Old , بررسی فیلم Old 2021 , بررسی فیلم Old , بررسی old

موضوع این فیلم، چه ایده هوشمندانه‌ای است. شیالامان با موضوع عالی فیلم Old خیلی سریع بازی می‌کند،‌ که باعث می‌شود بسیار تاثیرگذار شود. فیلم اولد واقعا مانند یک فیلم رازآلود قدیمی و سنتی نیست. به عنوان یک ترسناک سوررئال جذابیت بیشتری دارد، تا اینکه یک فیلم معمایی باشد. چرا که فیلم معمایی نیاز به توضیحات بیشتری دارد.

شیلامان کارگردانی است که به جای هدایت به راست، همیشه به چپ می‌رود. این کارگردان به همراه تیمش، به خوبی از پس این فیلم برآمده‌اند. فیلم Old یکی از بهترین اثرهای شیلامان در طول این سال‌ها محسوب می‌شود.

او و فیلمبردار مایک جیولاکیس رویکردی بسیار غیر معمول دارند. با استفاده از گزینه‌های لنز و ترکیب فریم خارج از کیلتر، حس کلاستروفوبیا را در مکانی کاملا باز ایجاد می‌کنند. دوربین اغلب به طور هدفمند خیلی به بازیگران نزدیک است و قسمت‌های بالای سر یا نیمی از بدن آن‌ها را قطع می‌کند. در نماهای گروهی بازیگران به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که نزدیکی آن‌ها با یکدیگر غیر طبیعی احساس می‌شود. این موضوع با تأکید بر ماهیت شوم ساحل، ترس و وحشت فیلم را مخفیانه القا می‌کند.

بیشتر بخوانید: ۱۵ فیلم که بر اساس واقعیت ساخته شده‌اند

این فیلم از لحاظ بصری همانند فیلم‌هایی است که شیامالان در طی سال‌ها ساخته است، در بهترین حالت زمانی است که جنون خود را در آغوش می‌کشد. امواجی که در فیلم دیده می‌شوند، به قدری صدای بلندی دارند و دیوار‌ها به اندازه‌ای بلند هستند، که مانند یک کاراکتر در فیلم دیده می‌شوند. گویی جاندار هستند و نقشی را ایفا می‌کنند.

بازیگران در فیلم Old 2021 ؛ نقد فیلم Old 2021

فیلم Old 2021 , فیلم Old , فیلم سینمایی Old 2021 , فیلم اولد , فیلم اولد 2021 , فیلم پیر 2021 , بررسی فلیم اولد , بررسی اولد

به نظر می‌آید علاقه بازیگران این است که سفر سوررئال‌تر باشد. نوع بازی و تمام حرکاتشان بیانگر این موضوع است. دیالوگ‌های فیلم به هم ریخته است و به نظر نمایشی می‌آید. در مورد وضعیت اسفبار آن‌ها است و برای فرار از آن تلاش می‌کند، اما این یک ویژگی محسوب می‌شود. اشکال دیالوگ نیست.

این فیلم باید لحنی اغراق‌آمیز و سورئال داشته باشد، شیامالان با کمک فیلمبرداری بسیار خوب مایک جیولاکیس این امر را به خوبی رعایت کرده است. این زوج با ادراک بالا و فیلم‌برداری از بالا و پایین ساحل، سعی دارند تا تمام اتفاقات را ضبط کنند. در برخی از قاب‌ها، گوشه سر یک بازیگر نمایش داده می‌شود، و قبل از اینکه همه چیز مشخص شود، بازیگر عوض می‌شود و یک بازیگر جدید می‌آید (به خاطر افزایش سن و تغییر آن‌ها).

نکات مثبت و منفی در نقد فیلم Old 2021

نقد و بررسی فیلم Old 2021 , نقد فیلم Old , نقد و بررسی فیلم Old , بررسی فیلم Old 2021 , بررسی فیلم Old , بررسی old

در فیلمی با چنین فرضیه‌ای با مفهوم بالا، داشتن نمایش‌های قدرتمند بسیار مهم است، که فیلم Old 2021 این صحنه‌ها را دارد. ستارگان وحشت، اضطراب و سردرگمی ناشی از مخمصه‌ای که در آن قرار گرفته‌اند را، به خوبی و معنادار منتقل می‌کنند. ولف و مک کنزی از چهره‌های برجسته هستند، زیرا شخصیت‌های آن‌ها بیشترین رشد را در فیلم دارند. شیامالان نشان می‌دهد که عجله در دوران کودکی چه خسارتی عاطفی به ترنت وارد می‌کند. در حالی که جدایی والدین آن‌ها کمترین فاجعه‌ای است که برای این خانواده، در این نقطه قرار است رخ دهد.

متاسفانه زمانی که فیلم تصمیم می‌گیرد در برخی قسمت‌ها توضیحات منطقی ارائه دهد، و برخی نقاط بی‌ربط را به هم مرتبط کند،‌ خراب می‌شود. اگر پایان فیلم مبهم‌تر از این نمایش داده می‌شد، تا مخاطبان هنگام خروج از سینما در رابطه با مضامین فیلم درگیر شوند، بهتر و جذاب‌تر می‌شد؛ تا اینکه از جریان فیلم یک بسته‌بندی کامل دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم The Last Letter from Your Lover | آخرین نامه از معشوقه شما

گفت‌وگوی شیامالان بیشتر در رابطه با صحنه آخری فیلم است، که به نظر می‌آید ناامیدکننده‌ترین صحنه، همان صحنه آخر باشد. جای تعجب دارد که چگونه نظر آن‌ها کاملا خلاف چیزی است که باعث جذابیت بیشتر فیلم می‌شد. در واقع زمانی که شخصیت‌های فیلم می‌خواهند از گذر زمان فرار کنند، مانند مردم، وقتی بچه‌هایشان خیلی سریع بزرگ می‌شوند یا متوجه می‌شوند که قرار است به زودی فوت کنند، فیلم Old 2021 جذاب و سرگرم کننده است. اما این که خود فیلم در پتانسیل خودش پیر نمی‌شود، نقطه ضعف آن است.

موضوع اصلی فیلم Old ؛ نقد فیلم Old 2021

فیلم Old 2021 , فیلم Old , فیلم سینمایی Old 2021 , فیلم اولد , فیلم اولد 2021 , فیلم پیر 2021 , بررسی فلیم اولد , بررسی اولد

ترس از مرگ، موضوع اصلی در فیلم Old 2021 است. شیامالان با اقتباس از رمان گرافیکی Sandcastle، چین و چروک‌های جدیدی پیدا می‌کند و با زیرکی به طرح اصلی داستان اضافه می‌کند. شخصیت‌ها باید با این واقعیت رو به رو شوند که زمان آن‌ها در حال از بین رفتن است. و هر کدام از آن‌ها با روش خود با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند. جذاب‌ترین آن‌ها نیز، روش Trent است، که با روش‌های خنده‌داری با بلوغ کنار می‌آید.

به نظر می‌آید که قرار است یک فیلم آرام که در گوشه‌ای از یک ساحل اتفاق می‌افتد تماشا کنید. اما با نمایش معضلات هر فرد و جلو و عقب بردن زمان، اطمینان حاصل می‌شود که اتفاقات غیرمنتظره به طور منظم رخ دهد.

نقد و بررسی فیلم Old 2021 , نقد فیلم Old , نقد و بررسی فیلم Old , بررسی فیلم Old 2021 , بررسی فیلم Old , بررسی old

عوامل ؛ نقد فیلم Old 2021

  • نویسنده و کارگردان: M. Night Shyamalan (ام. نایت شیامالان)
  • بر اساس: رمان گرافیکی Sandcastle (قلعه شنی)
  • ستارگان: گایل گارسیل برنال (در نقش گای)، ویکی کریپس (در نقش پریسکا)، روفوس سول (در نقش چارلز)
  • ژانر: درام، معمایی، رازآلود، ترسناک
  • موسیقی: Trevor Gureckis
  • تاریخ انتشار: ۲۳ جولای ۲۰۲۱
  • مدت زمان: ۱۰۸ دقیقه
  • کشور: آمریکا
  • زبان: انگلیسی
  • لوکیشن فیلم: دومینیک

 

بیشتر بخوانید:

 

امد است از این مطلب لذت کافی را برده باشید،‌ اگر نظری در رابطه با نقد فیلم Old 2021 دارید با زنگ تفریح به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *