نقد فیلم Free Guy (مرد آزاد 2021) | تمدن یک احساس است، یک ساخت نیست

مرد آزاد روزهای خود را در یک بانک در شهری آزاد می‌گذراند. زندگی برای گای (رایان رینولدز) ساده است. با فیگار و نقد فیلم Free Guy همراه باشید.

یک روز پس از روزی دیگر از خواب بیدار میشود، صبح بخیر به ماهی قرمز خود میگوید، لاته خود را با شکر در کافه تریایی که همیشه به آنجا می‌رود، می خرد و با دوستش بادی سر کار می‌رود ( Lil Rel Howery). هیچ چیز تغییر نمی‌کند، همه چیز یادآور دنیای حال حاضر ما و روزمرگی های همه ما را دارد. هیچ اتفاق جدیدی نمی‌افتد، اما هنگامی که او با یک دختر مرموز با عینکی شیک برخورد میکن، گای احساس میکند باید دنبال او برود، هر چند که در برنامه معمول روزمره خود نمی‌بیند. در ادامه با بررسی فیلم Free Guy با فیگار همراه ما باشید.

نقد فیلم Free Guy (مرد آزاد 2021)

تمدن یک احساس است، یک ساخت نیست

 

رینولدز و جودی کومر در فیلم مرد آزاد

در واقع رینولدز نقش یک پسر معمولی را بازی میکند که در واقع گای نامیده میشود. او یک حسابدار بانکی است که بدون اطلاع او و اطرافیانش، یک شخصیت غیر بازیکن در یک بازی آنلاین وحشیانه و عظیم جهان باز است. GTA Online با شیدایی Fortnite. بازی، شهر رایگان، مملو از قهرمانان با عینک آفتابی است که به طور مرتب شهر را خراب میکنند و خراب میکنند.

گای از این موضوع کاملاً راضی نیست که همیشه سرقت از بانک را به عنوان گروگان عابر پیاده به صورت نامحدود تجربه کند، مادامی که گهگاه بتواند از بستنی آدامس با نگهبان همکار خود که در واقع بادی (Lil Rel Howery) نام دارد لذت ببرد.

و اینگونه است که ماجراجویی ما شروع میشود، این شروع ما در ساختار روایی فیلم Free Guy است که یک فیلم خوب می‌سازد، نه، یک فیلم اکشن عالی و سرگرم کننده. و همه این مسائل با کاریزمای غول پیکر رینولدز روشن شکل خاص خود را می‌گیرد.

در فیلم فری گای ، گای یک NPC (شخصیت غیر بازیکن در دنیای گیمینگ) است، یعنی شخصی که در پس زمینه است. فقط برای تعامل با کاربرانی که برای بازی آنلاین وارد سیستم شده و زمان خود را در این شهر مجازی می‌گذرانند، جایی که او و خیلی از افراد دیگر در آن حضور دارند. NPC ها، فقط برای کمک به بازیکنان در مراحل پیدا کردن پول برای سرقت و البته، این شخصیت ها برای ضرب و شتم و گرفتن امتیاز بیشتر وجود دارند. در واقع وی یک کارمند بانک است که متوجه میشود که او در واقع یک NPC (شخصیت غیرقابل بازی) در یک بازی ویدیویی اکشن و جهان باز است.

در زندگی واقعی، همه چیز پیچیده تر است. و فیلمنامه دو نفره مت لیبرمن و زاک پن به خوبی میتواند قصه ای را که در شهر آزاد اتفاق می‌افتد و داستانی را که در جهان ما اتفاق می‌افتد به خوبی نشان دهد. این رفت و برگشت بین این دو جهان فقط ما را کنجکاو میکند که در آینده چه اتفاقی می‌افتد، و وقتی این دو جهان به هم می‌رسند، فیلم واقعاً چنان تأثیر بزرگی را به دست می آورد که به نظر میرسد ما نوعی Power Up را به دست آورده ایم.

در حالی که ما گای را در وحشتناک ترین شرایط زمانی میبینیم که با مولوتوو گیرل (جودی کامر) ملاقات میکند، در آنجا در زندگی واقعی، ما همچنین نسخه بدتر این زن جوان را شاهد هستیم که چیزی نیست جز میلی که با شریکش کیس (جو کیری) گرد هم می آید، نرم افزار خود را توسط یک شرکت بزرگ ربوده است و فکر میکند سرنخ های این دروغ در بازی و جایی در شهر آزاد وجود دارد.

نقد فیلم Free Guy (مرد آزاد 2021)

نقد فیلم Free Guy

بنابراین، وی برای پیدا کردن سرنخ شروع به کسب امتیاز و مهارت میکند و تبدیل به یک قهرمان در بازی تبدیل میشود. یکی از جالب ترین قسمت های Free Guy دیدن شخصیت های درون بازی و سپس هویت واقعی آنها در دنیای واقعی است و هر زمان که یک شخصیت جدید فاش می‌شود اوقات خوبی را تضمین میکند.

جالب ترین نکته در مورد فیلم Free Guy، این است که به نظر میرسد ما داخل Free City هستیم و باید در انجام ماموریت های Guy به او کمک کنیم. به عنوان تماشاچی، ما در هر لحظه داستان را میبینیم، جایی که هر 15 دقیقه نقاط کوچک (مشکلات) داریم که شخصیت ها باید برای حل مشکلات جدید آنها را حل کنند.

چیزی که طرح را حتی با وجود اطلاعات زیادی که در هر لحظه توسط ساهتار روایی داستان در ذهن ما ایجاد می‌کند کاملاً زیرکانه اتفاق می‌افتد. در همه جا گای شروع به تعامل با NPC های دیگر میکند، خواه باریستا (بریتن اولدفورد) که قهوه خود را دم میکند، یا شخصیتی که کلیشه دختر ناز (کامیل کوستک) است که فقط با کاربران معاشرت خاص و هیجان انگیزی را دارد، یا مردی که به عنوان یک دوست زندگی میکند. سرقت، برای به دست آوردن امتیاز، چه در مواجهه با افراد بد، یا کمک به شخصی در سرقت، بسیار سرگرم کننده است. و رینولدز آن را به خوبی و به هیجان انگیزترین شکل ممکنش پیاده می‌کند.

در شهر آزاد، صحنه ها رنگارنگ هستند، پر از جلوه های ویژه و موسیقی متناسب، به نظر میرسد که واقعاً در یک بازی ویدیویی هستیم. رینولدز شخصیتی با ترکیبی از بی گناهی و حس ترحم را در یک جریان شخصیت پردازی دقیق و متمرکز نشان میدهد. این بازیگر بسیار بیشتر از ددپول یا پیشینه کمدی عاشقانه اش در ذهن ما جای می‌گیرد.

رینولدز و کومر از نظر ارتباط فیزیکی و بیانی به شدت هیجان انگیز با یکدیگر ارتباط می‌گیرند. آنقدر خوب هستند که می‌توان زمان رینولدز و ساندرا بولاک در فیلم The Proposal (2009) را یادآور شد. سکانس ها، چه اکشن و چه عاشقانه، بین این دو همیشه بسیار خوب است و جنبه های شخصیت های گای و دختر مولوتف به فرم خاصی به فیلم کمک میکند. در ادامه با نقد فیلم مرد آزاد همراه فیگار باشید.

نقد فیلم Free Guy (مرد آزاد 2021)

نقد فیلم Free Guy

Free Guy دارای حضور مهمانان ویژه خیلی سر سری است از آن مهمان هایی که بیننده را وادار میکند بگوید: اوه ببینید چه کسی در فیلم است. چه از نام های شناخته شده در هالیوود، چه از دنیای بازی.

تطبیق هر شغلی با دنیای سینما و گنجاندنش در ساختار دراماتیک آن به خودی خود کار دشواری است، اما وقتی بازی ها وارد طرح میشوند، یک سناریو حتی مبهم تر اتفاق می‌افتد. Sonic the Hedgehog و Pokémon: Detective Pikachu، دومی، به طرز عجیبی، همچنین با بازی رایان رینولدز دشوار می‌شود گفت فیلم خوبی است. مخصوصا در خصوص بازیگری در این فیلم ها که همیشه بد از آب درمی‌آیند.

خوشبختانه این اتفاق در “Free Guy: Taking Control” رخ نمی‌دهد. نه تنها به دلیل جذابیت بالای قهرمان داستان یا به دلیل ارجاعات صحیح و بدون اغراق در ارتباط با رسانه چند نفره آنلاین، بلکه با ارائه یک فیلمنامه منسجم که قادر به آوردن یک داستان معاصر با جنبه های اخلاقی روزمره است: عشق، خطرات فناوری و مهمتر از همه اهمیت تداوم و دنبال کردن رویاهایتان.

شایستگی شاون لوی در کارگردانی به وضوح در منابع دیده میشود. از ابتدا میتوان مشاهده کرد که برای کشف بهترین دنیای یک گیمر کنونی در عصر تکنولوژی و ترکیب عناصر آن چقدر دقیق عمل شده است. باید به فرهنگ و تفسیر فیزیک و بیان رینولدز در حوزه بازیگری نگاه کنید، “Free Guy” بر اساس “سفر قهرمان” معروف و بدنام ساخته شده است، اما به نظر میرسد “نمایشی در سینما” از طریق ساخت بازی در این فیلم به خوبی مورد بررسی قرار گرفته است. نقاط بسیار حیاتی در جلب توجه مخاطب در ابتدا، وسط و پایان که تماشاگران را به خود جذب میکند.

گای یک شخصیت بازی ویدئویی است که همه میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. تصور کنید چنین هویتی منجر به یک لحظه سرگرم کننده برای با تجربه ترین بازیکنان شود، اما برای همه استعاره ای است: انقلاب NPC.

نکته ای که می‌شود محوریت محتوایی و فلسفی این فیلم فری گای دانست این عبارت است:

تمدن یک احساس است، یک ساخت نیست.

بنابراین لوی و نویسندگان در طول تولید بر این ایده بسیار پویا کار می‌کنند که خود آفرینش انسان ها بیشتر از آنکه از گوشت و خون ساخته شده باشند، انسانی است. در این مرحله، احتمالاً میخواهید بدانید که گای چگونه برنامه های شخصی خود را “خراب” میکند. خوشبختانه، فیلمنامه ای که توسط لیبرمن و پن نوشته شده است به طرز جالبی این فرض را مطرح میکند که فناوری زنده میشود، اگرچه استدلال هایی در مورد توانایی انفجاری این شخصیت کمی غیرقابل قبول است، اما بحث در مورد حقوق هوش مصنوعی و اینکه زندگی یک موجود دیجیتالی چقدر واقعی است، با بررسی روابط آن‌ها با انسان برمی‌گردد. در ادامه با نقد Free Guy همراه فیگار باشید.

آیا “Free Guy” بهترین فیلم بازی ویدیویی است که تا به حال ساخته شده است؟

روز خوبی نداشته باش. یک روز عالی داشته باش

این شعار قهرمان داستان است که توسط رینولدز بازی می‌شود و چیزی است که” Free Guy: Taking Control “را تعریف میکند. در شهر آزاد، تماشاگران از ابتدا تا انتها با یک داستان هیجان انگیز پر از صحنه های رنگارنگ، جلوه های ویژه و موسیقی شاد، مانند یک بازی ویدیویی خوب، سرگرم خواهند شد و لبخند خواهند زد.

سرانجام، تجزیه و تحلیل اینکه چگونه لوی، رینولدز و کل تولید، عناصر گیمینگ را با دقت وارد سینما کردند، حتی با رعایت کوچکترین جزئیات جالب است. تلاش تیم برای درک محیط ارائه شده در فیلم مرد آزاد چیزی است که میتواند مورد تشویق قرار گیرد، اما تولید با اقتباس نکردن از یک بازی به خودی خود، در فضای تجربه بازی به پیروزی میرسد. چیزی ساده، کنجکاوانه و شگفت آور، نوآورانه با توجه به فیلم های پرفروش مبتنی بر بازی در هالیوود.

Where Space Jam: A New Legacy فیلمی بر اساس منطق بازی های ویدئویی است. گای به عنوان شخصیتی ساخته میشود که در قالب نمادین ترین نقش رینولدز تا به امروز، ددپول، ساخته شده است، البته با آنارشیسم کمتر تحریک آمیز و محبت بیشتر.

نقد فیلم Free Guy

بازی تایکا وایتیتی در نقش آنتوان، به غیر از رینولدز، به عنوان یکی از خاطره انگیزترین و سرگرم کننده ترین اجراهایش در فیلم مرد آزاد است. Waititi، کاریکاتوری از مدیر بازی های ساحل غربی با لباس چرم کابوی مخوف که او را شبیه یک شخصیت شرور سطح چهارم بتمن میکند، در حالی که در مورد اهمیت IP ها، پیامدها و سود آن صحبت میکند، با جذابیتی عجیب و غریب ظاهر میشود. بیش از هر چیز دیگری سخت است که او را در یک صحنه خاص جدی بگیریم، که احتمالاً نکته اصلی است، و در حالی که او و گای در طول فیلم مرد آزاد هرگز مستقیماً با هم تعامل ندارند، این دو شخصیت تضاد جالبی از مردان را در فرهنگ بازی های ویدئویی و پیرامون آن ایجاد میکنند.

فیلمساز Shawn Levy ظاهر و احساس ثابتی را برای محصولاتی که کارگردانی کرده توسعه داده و حفظ کرده است، و همیشه تمایل خود را برای شخصیت های دوست داشتنی و شرورهای خیره کننده نشان داده است که با جلوه های بصری ویژه نشان داده شده اند. احتمالا فیلم Night at the Museum را دیده باشید.

یکی از نکات مهمی که در فیلم مرد آزاد می‌توان با آن برخورد کرد و کمی به آن اندیشید این است که جودی کامر، به تنهایی، به شما نشان می‌دهد که مردم سزاوار فاصله گرفتن از واقعیت هستند. زیرا او به عنوان یک انسان قابل تشخیص درخشان است، با رنگی از خشم واقعی و شادی عاشقانه و عزم و هوش بی نظیر. وقتی تایکا وایتیتی سرانجام ظاهر میشود، این نکته یک انفجار شادی و لذت منحصر به فرد را در ذهن شما متبادر می‌کند.

منتقد احتمالاً بیشتر به فیلمی فکر می‌کند که میخواهد جدی گرفته شود، اما نه اصولا فیلم فری گای. مرد آزاد ظاهر یک ماجراجویی کمیک بزرگ را دارد که احساس خاصی را پنهان میکند. شاید این بهترین چیزی باشد که میتوانیم در عصر مدرن فیلم های پرفروش شاهد باشیم.

نقد فیلم مرد آزاد

مشخصات ؛ نقد فیلم Free Guy

  • کارگردان: شاون لوی
  • تهیه‌کننده: شاون لوی، رایان رینولدز و گرگ برلانتی
  • فیلمنامه‌نویس: مت لیبرمن و زک پن
  • داستان: مت لیبرمن
  • بازیگران: رایان رینولدز، جودی کومر، تایکا وایتیتی، لیل رل هاوری و جو کیری
  • موسیقی: کریستوف بک
  • فیلم‌بردار: جورج ریچموند
  • شرکت تولید: قرن بیستم، لپس ۲۱ انترتینمنت، ماکسیموم افورت و برلانتی پروداکشنز
  • توزیع‌کننده: استودیو سینمایی والت دیزنی
  • کشور: ایالات متحده
  • زبان: انگلیسی

 

 

 

ممنون که تا انتهای این مطلب همراه زنگ تفریح بودید, نظرات خود را با زنگ تفریح درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *