ضرب و تقسیم کسر ها | روش های آسان با حل تمرین

در این مطلب آموزشی از سایت زنگ تفریح قصد داریم تا ضرب و تقسیم کسر ها را به شما عزیزان آموزش دهیم. تا انتهای این مطلب همراه با ما بمانید.

یکی از چیزهای کوچکِ عجیب و مسخره در زندگی اینست که ضرب و تقسیم کسرها از جمع و تفریق آنها آسانتر می باشد. فقط دو مرحله ساده دارد و تمام! به همین دلیل، قبل از جمع و تفریق، چگونگی ضرب و تقسیم کسرها را به شما نشان می دهم. در واقع، احتمالاً برای شما ضرب کسرها از ضرب اعداد صحیح ساده تر باشد، چرا که اعدادی که در کسرها با آنها کار می کنید، معمولا کوچکتر هستند. خبر خوب دیگر اینست که تقسیم کردن کسرها نیز به همان سادگی ضرب کردنشان می باشد. برای همین اصلاً به منظور درک آنها برایتان آرزوی موفقیت هم نمی کنم – چون نیازی به آنهم ندارید!

ضرب و تقسیم کسر ها

روش های آسان با حل تمرین

ضرب کسرها: صورت در صورت، مخرج در مخرج

همه چیز در زندگی باید به سادگی ضرب کسرها باشد. تنها چیزی که شما نیاز دارید یک مداد یا خودکار، و چیزی برای نوشتن در آن (ترجیحاً در دست خود ننویسید)، و یک دانش ابتدایی در مورد جدول ضرب می باشد. (در مورد جدول ضرب می توانید فصل 3 را ببینید.)

 یادتان باشد: در اینجا چگونگی ضرب کسرها را می بینید:

  1. صورت کسرها را در یکدیگر ضرب کنید تا صورت کسر پاسخ بدست آید.
  2. مخرج کسرها را در یکدیگر ضرب کنید تا مخرج کسر پاسخ بدست آید.

برای مثال، در اینجا چگونگی ضرب 2/5 در 3/7 را می بینید:

ضرب و تقسیم کسرها
بعضیی اوقات، هنگام ضرب کسرها، شما فرصت ساده کردن کسرها را دارید. (برای اطلاعات بیشتر در مورد ساده کردن کسرها فصل 9 را ببینید). به عنوان یک قانون، اهالی ریاضی دیوانۀ ساده کردن کسرها می باشند، حتی بعضی وقتها معلم ها اگر می توانستید کسری را ساده کنید و آن را ساده نکرده باشید، حتی در حالت صحیح بودن پاسخ نیز از شما نمره کم می کنند. در اینجا یک مساله ضرب داریم که پاسخ آن در ساده شده ترین حالت ممکن نمی باشد:

ضرب و تقسیم کسرها
از آنجا که صورت و مخرج کسر، هر دو اعداد زوج هستند، این کسر می تواند ساده شود. با تقسیم کردن هر دو عدد به 2 آغاز کنید:

ضرب و تقسیم کسرها
دوباره، هم صورت و هم مخرج کسر، زوج می باشند، پس دوباره ساده کنید:

ضرب و تقسیم کسرها
این کسر هم اکنون به نهایت ساده شدن خود رسیده است.

 نکته: هنگام ضرب کسرها، شما معمولاً با خط زدن فاکتورهای برابر در صورت و مخرج کسر می توانید کارتان را ساده تر کنید. خط زدن فاکتورهای برابر، اعداد را برای شما کوچکتر می کند و در نتیجه کار با آن اعداد ساده تر می شود. همچنین از ساده کردن کسر در انتهای مساله خلاص می شوید.

در اینجا چگونگی این کار را می بینید:

  • اگر صورت یک کسر با مخرج کسر دیگری یکسان باشند، هر دوی این اعداد را به 1 تغییر بدهید و اعداد مربوطه را خط بزنید.
  • هنگامی که صورت یک کسر و مخرج یک کسر دیگر هر دو بر عدد یکسانی بخش پذیر باشند، این عدد را از هر دو (هم صورت و هم مخرج) فاکتور بگیرید. به عبارت دیگر، صورت و مخرج را بر آن فاکتور مشترک تقسیم کنید. (برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پیدا کردن فاکتورها، فصل 8 را ببینید.)

برای مثال، فرض کنید می خواهید دو عدد زیر را در یکدیگر ضرب کنید:

ضرب و تقسیم کسرها
شما می توانید این مساله را با خط زدن 13 مشابه شکل زیر، ساده تر کنید:

ضرب و تقسیم کسرها
حتی می توانید مساله را از این هم ساده تر کنید. شما می توانید عدد 5 را از صورت و مخرج کسر مشابه شکل زیر فاکتور بگیرید:

ضرب و تقسیم کسرها

 

بیشتر بخوانید:

ضرب و قسیم اعداد مخلوط | آموزش آسان به همراه مثال / جمع و تفریق عدد های مخلوط | آموزش تصویری همراه با نحوه درست جمع و تفریق / آشنایی با انواع زاویه ها / زوایای داخلی اشکال هندسی | آموزش محاسبه زوایای داخلی / بهترین انیمیشن های 2021 | محبوب ترین ها و مهم ترین ها را بشناسید / بهترین انیمه های فانتزی | مهمترین و محبوب ترین ها را بشناسید / اینترنت رایگان شاد در سال تحصیلی جدید ادامه خواهد داشت /

 

 

خوشحالم که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. نظرات خود را درباره نوشتار ضرب و تقسیم کسر ها با زنگ تفریح درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *