جمع و تفریق عدد های مخلوط | آموزش تصویری همراه با نحوه درست جمع و تفریق

در این نوشتار آموزشی قصد داریم تا نحوه جمع و تفرق اعداد مخلوط را به شما عزیزان نشان دهیم. زنگ تفریح را تا انتها این مطلب همراهی کنید.

یکی از مباحث دشوار در سال پنجم دبستان جمع و تفریق عدد های مخلوط است. امروز ما در جدیدترین نوشتار آموزشی سایت زنگ تفریح قصد داریم تا این بخش سخت از کتاب ریاضی سال پنجم دبستان را به شما آموزش دهیم تا در هنگام امتحانات و حل تمرین ها با مشکلی مواجه نشوید. در ادامه توضیحات تصویری و نوشتاری برای شما در دسترس است. با ما همراه باشید.

جمع و تفریق عدد های مخلوط

آموزش تصویری همراه با نحوه درست جمع و تفریق

جمع و تفریق عدد های مخلوط با شکل و محور

 

جمع و تفریق عدد های مخلوط با مثال

جمع و تفریق اعداد مخلوط به صورت تشریحی

جمع اعداد مخلوط

یکی از روش‌های جمع نمودن اعداد مخلوط، تبدیل این اعداد به کسر و شبیه به جمع کسر‌ها در ریاضی چهارم با مخرج مشترک گرفتن است. و در نهایت کسر حاصل را به عدد مخلوط تبدیل نماییم.

روش دیگری که برای جمع نمودن اعداد مرکب وجود دارد و روش ساده‌تری نیز می‌باشد، جمع نمودن اعداد صحیح با هم و در نهایت جمع نمودن کسرها با هم است. در نهایت در صورتی که کسر حاصل بزرگتر از واحد باشد کسرحاصل را به عدد مخلوط تبدیل نموده و عدد صحیح را با عدد صحیح قبلی جمع می‌کنیم.جهت درک بهتر این موضوع به مثال زیر دقت نمایید.

تفریق اعداد مخلوط

تفریق اعداد مخلوط نیز مانند جمع نمودن اعداد مخلوط می توان از دو روش بالا استفاده نمود. در روش اول با تبدیل به کسر نمودن و تفریق نمودن مانند تفریق کسرها در ریاضی چهارم دبستان صورت می‌گیرد.

در روش دیگر نیز مانند جمع نمودن ابتدا اعداد صحیح را تفریق نموده و سپس کسرها را با مخرج مشترک گفتن تفریق می‌نماییم.

نکته: در این روش در صورتی که پس از مخرج مشترک گرفتن کسر اول از کسر دوم کوچکتر باشد، ابتدا باید عدد مخلوط را به کسر تبدیل نمود و بعد از آن تفریق کسرها را انجام داد.

 

بیشتر بخوانید:

آشنایی با انواع زاویه ها / زوایای داخلی اشکال هندسی | آموزش محاسبه زوایای داخلی / آموزش بازی پابجی |‌ چگونه حرفه ای شویم / آموزش فورتنایت |‌ چگونه حرفه ای باشیمویدیو کامل کنسرت شایع | به راحتی دانلود کنید و لذت ببرید ! / بهترین انیمیشن های 2021 | محبوب ترین ها و مهم ترین ها را بشناسید / بهترین انیمه های فانتزی | مهمترین و محبوب ترین ها را بشناسید /

 

 

خوشحالم که تا آخر این مطلب همراه با ما بودید. امیدوارم این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد. نظرات خود را در مورد این نوشتار یعنی جمع و تفریق عدد های مخلوط با زنگ تفریح به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *