نقد فیلم Stillwater (مرداب 2021) | ما همه مقصر هستیم!

داستان شباهت های خاصی را با پرونده آماندا ناکس دارد و شکاف در ماهیت جنایی و پایان‌بند را بی رمق می‌کند. در ادامه با نقد فیلم Stillwater همراه زنگ تفریح باشید.

تام مک کارتی، بازیگر و کارگردان، برای فیلم‌نامه‌اش “اسپات لایت” (2015)، که روایتی مفصل از تیم خبرنگاران بود که کودک آزاری را در کلیسای کاتولیک در ماساچوست کشف کردند، به اتفاق آرا دست یافت. اسپات لایت، به عنوان نماینده جدید سینما در مورد روزنامه نگاران، به هیچ وجه ژانر آن را زیر سوال نبرد و اگر برای چیزی برجسته بود یا به هر حال، در آن زمان برجسته بود، به دلیل تأثیر موضوع آن و به دلیل برخی تفاوت ها در رابطه با مدل ایجاد شده توسط آلن جی پاکولا در همه مردان رئیس جمهور (1976).

در جایی که ما کارهای انفرادی وودوارد و برنشتاین را دیده‌ایم، تلاش همزمان یک تیم از محققان در Spotlight ظاهر شد. در جایی که یکی اصرار را خارج از همه هنجارها بالا میبرد، دیگری حیاء حرفه ای را تحسین میکرد. مک کارتی به جرم و سکوت مشارکتی اشاره می‌کند که بدون آن سوء استفاده جنسی امکان پذیر نبود. در ادامه با نقد فیلم Stillwater همراه فیگار بمانید.

نقد فیلم Stillwater (مرداب 2021)

ما همه مقصر هستیم

 

  • دو جنبه اساسی
  • بازتاب، از چه جنسی است؟
  • فاجعه خانوادگی یا تریلر اکشن
  • نبرد فرهنگی
  • مت دیمون
  • مشخصات

 

نقد فیلم Stillwater ؛ نقد فیلم مرداب

درباره خط داستانی باید بگوییم که مت دیمون نقش پدری را دارد که باید دخترش را از اتهام قتل تبرئه کند. با شنیدن خلاصه داستان و دیدن این فیلم ممکن است یاد فیلم‌های ربوده‌شده (Taken)، زندانی‌ها (Prisoners) و پدینگتون (Paddington) بیفتیم.

ما همه مقصر هستیم. البته روحانیون و نهادهایی که برای محافظت از خود از آنها محافظت میکردند، گناهکار هستند. متهم به گناهانی هستند که شهادت ندادند و مقاماتی که به آنها رسیدگی نکردند. و همچنین روزنامه نگاران مقصر هستند که کار خاصی را در این رابطه انجام ندادند. آخرین سکانس های Spotlight با حسی تلخ و به دور از قهرمانی جریان پیدا می‌کند، مانند سایه شک و تردیدی که اکنون به تصاویر فیلم جدید او منتقل شده است: Stillwater 2021.

بیشتر بخوانید: آنجلینا جولی به اینستاگرام پیوست | بخاطر اهداف بشر دوستانه و دختران افغانستان

حتی صلح آمیزترین صحنه های درام، مانند شنا در دریای مدیترانه یا ملاقات در اتاق نشیمن با ویرجینی، با یک سوءظن نامشخص از جنس تهدید، آنچه میبینیم نمیتواند طولانی جریان خود را داشته باشند و ساختار درام را با تمپوی مورد نظر خودشان شکل دهند؛ تا زمانی که به عبارتی که جبرگرایی اخلاقی را در این تریلر جدید مک کارتی آشکار میکند:

بابا، چرا ما اینطوریم؟ چرا ما اینگونه رفتار میکنیم؟

دو جنبه اساسی

نقد فیلم Stillwater ؛ نقد فیلم مرداب

سوالی که آلیسون از پدرش بیل پرسید دو جنبه اساسی را در فیلم مرداب نشان میدهد. از یک سو، قصد نشان دادن چیزی شبیه به یک تصویر انتقادی از فرهنگ آمریکایی از تخیلات جنسیتی آن، به ویژه از جنایتکاران دروغین. از سوی دیگر، فرمول مک کارتی با صدای متعدد است؛ زیرا فتنه وی نه تنها به بی گناهی ادعایی آلیسون اشاره نمیکند – که در وهله دوم به عنوان یک عمل ایمانی طور به تعویق افتاده است – و نه به حقایق واقعی پرونده ناکس – که او با آن معتقد است رابطه جعلی و به نحوی ناعادلانه – و نه گذشته گناه‌آلود بیل بیکر، که تمایل به نجات خود، اندازه گناهان قبلی خود را به عنوان پدر و شوهر نشان میدهد.

در واقع، میتوان گفت که مشکلات و قطع ارتباط جنبه دوم همیشه ناشی از ادعاهایی است که توسط جنبه اول ایجاد شده است. اشتیاق مک کارتی برای انتقال یک ایده بسیار خاص از ساختارهای خاص، او را از ارزش واقعی درام انسانی باز میدارد – رابطه عاشقانه بین بیل و ویرجینی، درد بین بیل و ویرجینی، درد بین او و دخترش، داستان آلیسون و لینا – مشترک کلیشه های بسیار زیاد – دختر فرانسوی که با او شانس دوم برای زیست پیدا میکند، بزهکاران جوان مارسی در رفتار خود یک خوبی طبیعی را همراه با توانایی قابل توجه در تجدید نظر در برنامه های خود – و نه ویرجینی، اروپایی فرهیخته با زندگی بوهمیایی که در فیلم‌های زیادی دیده ایم – او در کارهای بشردوستانه که منعکس کننده ناامیدی خاصی است، تصمیم میگیرد.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم Reminiscence (خاطره پردازی 2021) | پایانی شیرین با داستانی تلخ

جالب است بدانید که فیلم مرداب طی همکاری هالیوود با فرانسه ساخته شده و به همین دلیل زمانی که کاراکتر اصلی در مارسی به سر می‌برد دچار مشکلات زیادی در رابطه با زبان و فرهنگ آنجا می‌شود؛ ما هم به‌عنوان بیننده باید بخش‌هایی را به شکل ترجمه‌شده ببینیم. با بررسی فیلم Stillwater همراه ما باشید.

بازتاب، از چه جنسی است؟

نقد فیلم Stillwater ؛ نقد فیلم مرداب

فیلم Stillwater یک تریلر اکشن کلاسیک درباره آمریکایی ها در خاک اروپا نیست و نمی‌خواهد باشد، اما آنطور که ممکن است توصیفی از اروپا از دیدگاه یک خارجی است. به لطف نقش نویسندگان فیلم های توماس بیدگین و نوئ دبره، همکاران ژاک اودیارد، فیلم مک کارتی با تعادل بین هر دو فرهنگ شکل خودش را می‌گیرد تا دومی، اروپایی، بازتاب مناسب اول، آمریکایی باشد.

بیشتر بخوانید: دانلود آخرین قسمت سریال گودال (Çukur) | دانلود رایگان نسخه دوبله فارسی

فاجعه خانوادگی یا تریلر اکشن

بخش مرکزی ساختار دراماتیک فیلم مرداب در فاصله ای بین فاجعه خانوادگی و ساخت یک تریلر اکشن که هرگز رخ نمیدهد مورد بحث قرار میگیرد. مک کارتی از فرمول انتقام توسط پیر مورل استفاده میکند و سپس آن را رد میکند، تا آتش او را بگیرد و او را در آبهای درام آرام کند.

درست مانند آلیسون و پدرش در صخره مارسی که فضا در آن سکانس دارای آن بیقراری دائمی است که در ابتدا به آن اشاره کردیم. دقیقاً به این دلیل است که فیلمساز چگونه فتنه را آغاز میکند و سپس آن را متوقف میکند، آن را قطع میکند، و آن را به یک توده آرام اما هنوز سوزان تبدیل میکند.

نبرد فرهنگی

بررسی فیلم Stillwater ؛ بررسی فیلم مرداب

نبرد حقوقی برای آزادی آلی به یک نبرد فرهنگی بین ایالات متحده و فرانسه تبدیل میشود. از آنجا که بیل مانند ماهی خارج از آب در مارسی است، متعلق به آن کمربند یا کمربند کتاب مقدس است که در آن اخلاق دینی ریشه قوی دارد. مت دیمون نقش این بیل معتبر، رای دهنده‌ای که رای نداده به ترامپ را بازی میکند، که از بازیگر تئاتری و دخترش که هر دو فرانسوی هستند، محافظت می‌کند که نقش کلیدی در رشد بیل خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: بهترین انیمیشن های سریالی بزرگسالان

فیلم مرداب آن چیزی نیست که بیننده انتظار دارد، فیلم روند قضایی، تحقیقات یا روایت رسانه ای را نشان نمیدهد. فیلم بیل بیکر است، تغییر ظاهری او، شانس دوم و نحوه مبارزه این پدر برای آنچه او معتقد به عادلانه بودنش است، حقیقت دخترش. روند آلی همچنین از طریق ملاقات های کم با پدرش مطرح میشود. دختری جوان، امید خروج از زندان را برای پذیرش سرنوشت خود بدون کینه و شرمندگی عوض میکند.

در قسمت پایانی، فیلم لحن و معنای خود را با گنجاندن اقدامی که باعث نتیجه میشود، تغییر میدهد. احساس نهایی یک درام متفاوت است، با لحظاتی احساسی، خشن و همچنین گرم بین شخصیت مت دیمون با آن دو خانواده و ظاهری که او حفظ می‌کند. به این ترتیب، با باز شدن گره، ریتم خاصی را از ذهن ما بیرون می‌کند و ناگهان با تمپویی خاص غرق در روند دراماتیک ذهنی خود می‌شویم.

مت دیمون

فیلم مرداب یا Stillwater فراز و نشیب‌های زیادی دارد و احساسات متفاوتی را در بیننده بیدار می‌کند؛ چه در سکانس‌های عاطفی و چه در سکانس‌های اکشن و لحظات اضطراب آلودی که بیل پشت سر می‌گذارد. به همین دلیل مخاطب می‌تواند او را درک کند و می‌خواهد که او به هدفش یعنی آزاد کردن دخترش از زندان برسد.

شاید این اتفاق نقطۀ عطفی در زندگی این پدر و دختر باشد، زیرا آلیسون سال‌ها دور از او زندگی کرده و حالا آنها فرصت باهم بودن را پیدا کرده‌اند و امیدی که در پایان داستان، در وجود هردوی آنها شکل می‌گیرد شاید نوید آینده‌ای روشن‌تر را می‌دهد.

مت دیمون با تفسیر کلیشه ای به به شکل غریبی آشنایی زدایی می‌کند، شخصیتی را با بیل بیکر خلق کرده است که وقتی بیل خود را با زندگی در مارسی تطبیق می‌دهد، همه چیز ریتم عجیبی می‌گیرد. لحظات پدرانه‌ای که دیمون با ابیگیل برسلین ایجاد میکند دارای احساسات پیچیده ای است. ای کاش صحنه های بیشتری درباره آلی و روند زیستی او وجود داشت.

مشخصات

  • بازیگران: مت دیمون (بیل)، ابیگیل برسلین (آلیسون)، کامیل کوتین (ویرجینی)، لیلو سیاوود (مایا)، دینا داناگان (شارون)، لیساندرو بوکاچی (سرپرست فرودگاه)، رابرت پیترز (کشیش)، جینیفر ری (گزارشگر فرودگاه)، جیک واشبورن (ابزار فشار)، رایان موزیک (عکاس مطبوعات) و داستین ویلسون (اپراتور دوربین)
  • سال: 2021
  • مدت زمان: 140 دقیقه
  • کشور: ایالات متحده
  • کارگردان: تام مک کارتی
  • فیلمنامه: توماس بیدگین ، نوئه دبره ، مارکوس هینچی ، تام مک کارتی
  • فیلمبردار: Masanobu Takayanagi
  • موسیقی: مایکل دانا
  • ژانر: هیجان انگیز. نمایش
  • توزیع کننده: Entertainment One Films اسپانیا

 

بیشتر بخوانید:

 

بهترین فیلم های راک | ۱۰ تا از بهترین فیلم های او را بشناسید / 10 فیلم برتر مارتین اسکورسیزی | فیلم هایی که دیدنشان واجب است / بهترین سریال های جنایی نتفلیکس | لیست بهترین های نتفلیکس در مورد مافیا و جنایت / نقد فیلم Kingdom: Ashin of the North | پادشاهی آشین شمالی / نقد فیلم Old 2021 ؛ فیلمی معمایی از شامالان با طرح مسئله زمان / ۱۵ فیلم که بر اساس واقعیت ساخته شده‌اند / بهترین فیلم های هندی 2021 | فهرست بهترین فیلم های بالیوودی

 

 

ممنون که تا انتهای این مطلب ما را همراهی کردید، نظرات خود را در مورد نقد فیلم Stillwater (مرداب 2021) با زنگ تفریح به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *