ضرب و قسیم اعداد مخلوط | آموزش آسان به همراه مثال

در این مطلب آموزشی مبحث ضرب و تقسیم اعداد مخلوط را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد. تا انتهای این مطلب زنگ تفریح را همراهی کنید.همانطور که می‌دانید در ریاضی، کسر نوعی عدد است که برای بیان جز به کل یک شی یا موضوع بکار می‌رود و از تقسیم کردن دو عدد صحیح بر هم ساخته می‌شود. کسرها به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند که در دو دسته کلی به کسر متعارف و کسر نامتعارف تقسیم شده‌اند. کسر متعارفی نوعی خاصی از کسر است که بنا بر تعریف، هم صورت و هم مخرج آن اعداد صحیح هستند و مقدار موجود در مخرج باید مخالف صفر باشد. اما کسر نامتعارف کسری است که در آن مخرج برابر صفر است. همچنین ما قبل تر در سایت زنگ تفریح آموزش جمع و تفریق عدد های کسری را قرار داده‌ایم.
در انتهای این مطلب یک فایل وورد تمرینی برای یادگیری بهتر شما عزیزان قرار گرفته است.

ضرب و تقسیم اعداد مخلوط

آموزش آسان به همراه مثال

ضرب عدد در کسر

برای ضرب کردن یک عدد در یک کسر کافی است آن عدد را در صورت آن کسر ضرب کنید و نتیجه را در صورت و عدد قبلی موجود در مخرج را دوباره در مخرج بازنویسی کنید. مثال:

ضرب دو کسر در یکدیگر (ضرب کسرها)

برای ضرب دو کسر در دیگر کافی است صورت را در صورت و مخرج را در مخرج ضرب کنید و نتیجه‌های حاصل را در صورت و مخرج جدید وارد کنید. برای نمونه در ضرب کسرهای زیر باید اعداد  ۷ و ۹ را در هم و ۳ و ۱۱ را نیز در یکدیگر ضرب کنید.

تقسیم کسر بر عدد

برای تقسیم کسر بر یک عدد کافی است آن عدد را معکوس کرده و در کسر ضرب کنید.

نکته: دقت کنید که این کار را بصورت وارونه انجام ندهید. یعنی برای تقسیم یک کسر به عدد شما مجاز نیستید که کسر را معکوس کرده و در عدد ضرب کنید. در واقع توالی اشار شده مهم است و باید با دقت انجام شود. مثال:

تقسیم دو کسر بر یکدیگر

برای تقسیم کردن دو کسر بر یکدیگر باید کسر دوم را معکوس کرده و در کسر اول ضرب کنید. منظور از معکوس کردن کسر آن است که جای اعداد موجود در صورت و مخرج را جابجا کنید. پس از آن همانند ضرب دو کسر در یکدیگر، عملیات ریاضی موجود را انجام دهید. مثال:

ضرب و تقسیم عددهای مخلوط

برای ضرب و تقسیم کردن اعداد مخلوط با یکدیگر ابتدا باید این اعداد را به کسر تبدیل کنید و پس از آن مطابق توضیحات داده شده در بالا آن‌ها را در یکدیگر ضرب یا بر یکدیگر تقسیم کنید:

مثال های دیگر

در ضرب و تقسیم اعداد مخلوط هم درست مثل جمع و تفریق، می‌توان به جای آنها از کسرهای متعارف‌شان استفاده کرد، قوانین اعداد گویا را به کار برد و در صورت لزوم حاصل را دوباره به شکل اعداد مخلوط برگرداند.

fractions_worksheet_m2

⇑ با کلیک روی لینک بالا یک فایل WORD تمرینی برای شما عزیزان دانلود میشود ⇑

 

 

بیشتر بخوانید:

جمع و تفریق عدد های مخلوط | آموزش تصویری همراه با نحوه درست جمع و تفریق / آشنایی با انواع زاویه ها / زوایای داخلی اشکال هندسی | آموزش محاسبه زوایای داخلی / بهترین انیمیشن های 2021 | محبوب ترین ها و مهم ترین ها را بشناسید / بهترین انیمه های فانتزی | مهمترین و محبوب ترین ها را بشناسید / بهترین انیمیشن های سه‌گانه | 5 تا از بهترین ها را بشناسید /

 

 

ممنون که تا به اینجای کار ما را دنبال کردید. امیدوارم این مطلب آموزشی برای شما مفیده واقع شده باشد. نظرات خود را درباره نوشتار ضرب و قسیم اعداد مخلوط با زنگ تفریح به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *